Saturday, February 27, 2010

Duduk Sambil Menonton

Banyak sangat kerja sampai tak tahu mana satu nak didulukan. Banyak masa sampai tak tahu apa yang nak dilakukan. Maknanya tak sempat nak merancang sedangkan masa tetap berlalu...jadi rehat sekejap. Tengok tv?? Ada juga terfikir rancangan tv bukan semuanya bagus.

Kebanyakan tidak merosakkan tapi nyatanya melalaikan. Ada idea orang lain yang dipaksakan agar kita tengok, contohnya iklan yang berulang-ulang. Kalau tak tengok pun tak apa, tak rugi atau jadi masaalah. Memang betul kita jadi orang yang well informed tapi adakah semua informasi tersebut bermanfaat dan digunakan untuk hidup ini??

Di zaman ini tidak susah nak isi masa lapang kerana banyak cara yang ditawarkan. Samada di dalam rumah atau di luar rumah, cuma hendak atau tak hendak saja. Mungkin tak ramai yang buat kerjatangan seperti orang dulu-dulu: menjahit, mengait, menyulam atau menganyam. Terutama ramai dah tak reti dan rasa tak perlu.

Macam aku lebih mudah menonton tv kerana ada kerja boleh dibuat depan tv, makan atau lipat kain, menyapu atau berkemas, kalau tak suka tengok tutup (mostly buka). Aku cukup tabik orang yang tak banyak tengok tv, namun ada pula orang yang berlebih tv hingga dibawa ke dapur dan ke bilik tidur.

Orang Berakal Sempurna

Allah swt berfirman dengan maksud, "Yang berusaha mendengar perkataan-perkataan yang sampai kepadanya lalu mereka memilih dan menurut yang sebaik-baiknya (pada segi hukum agama), mereka itulah ornag-orang yang diberi hidayah petunjuk oleh Allah dan mereka itulah orang-orang yang berakal sempurna." (Az Zumar: 8).

"Engkaukah yang lebih baik atau orang yang taat mengerjakan ibadat pada waktu malam dengan sujud dan berdiri sambil takutkan (azab) hari akhirat serta mengharap-kan rahmat Tuhannya? Katakanlah lagi (kepadanya): Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui? Sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna." (Az Zumar: (9).

Friday, February 26, 2010

The More You Give

The More You Give

The more you give, the more you get -
The more you laugh, the less you
fret -
The more you do unselfishly,
The more you live abundantly...

The more of everything you share,
The more you'll always have to
spare -

The more you love
the more you'll find
That life is good
and friends are kind.....
For only what we give away,
Enriches us from day to day....

Note: Copied from a card given to Bihhfa many years ago

Thursday, February 25, 2010

Teater Kampong

Pertama kali aku tengok pementasan ialah di padang sekolah di kampongku, masa tu aku dalam darjah satu. Ada pentas kayu tetapi tak ingat ada lampu letrik atau tidak. Takkan guna lampu gasolin kot?? Persembahan paling top ialah sajak "Ke Makam Bonda".

Masa tu arwah mak cikku yang jadi heroin. Dalam lakonan tersebut dia memimpin adiknya untuk ziarah ke kubur ibunya. Di atas pentas memang ada di buat semacam kuburan yang ditumbuhi lalang dan dua nisan terpacak. Cuma tak ada pohon kemboja dengan bunga berguguran.

Heronya seorang lelaki berbaju melayu, kain pelikat tergantung di bahu dan menyorong basikal tua. Abang gadis tulah kot....
Syahdu betul hingga ramai orang-orang tua yang menonton menitiskan air mata melihat tiga beradi yatim piatu menziarah kubur.

Walau pun aku masih kecil tapi sajak tu tetap jadi ingatan. Penulis sajak ini ialah Allahyarham Usman Awang (orang Johor) dan aku pernah juga baca tulisan beliau seperti Uda dan Dara, Tulang-Tulang Berserakan, dan sajak 'Bunga popi' iaitu tentang askar yang berjuang dan gugur di medan perang.

Lebihkurang: Forgive and Forget

Dah lama tak tengok dairi usangku, bukan apa cuma takut luka lama berdarah kembali. Di zaman itu tulis ikut suka hati, apa saja yang terlintas dalam fikiran lalu letak apa yang sempat.

Bila dilihat semula tak ada isu yang besar pun, paling banyak tentang perasaan tak puas hati dan diri sendiri. Melayan perasaan yang terbuku (sebal), maklumlah di tempat kerja, di rumah atau di jalan raya ada saja hal-hal yang mengusik perasaan.

Berprasangka dengan orang lain hanya kerana sedikit jelingan seseorang atau perkataan yang bunyi lain macam sikit. Pada hal ianya tak ada kena mengena langsung dengan diri. Susahnya kalau cepat sensitif, perasan dan sukar untuk melupakan apalagi memaafkan.

Ada yang kata: orang yang hebat menceritakan peristiwa dan orang yang tak hebat menceritakan hal orang lain. Penyakit memikirkan perkara-perkara yang tidak penting ni amat membahayakan diri. Habis masa kerana susah hati, menyesal dan tidak boleh mengubah keadaan.

Pesan ulama, kalau nak baiki masa lalu kena banyak istigfar, nak baiki masa sekarang kena banyak bersabar dan nak baiki masa hadapan kena banyak berdoa. Learn to forgive and forget, Allah Maha Mengetahui manakala manusia hanya berusaha sebaik mungkin dan tunggu apa yang akan jadi seterusnya.

Wednesday, February 24, 2010

Fear Factor 'Ketoyong'

Sejenis siput sedut yang dimasak lemak cili api dengan keladi minyak di kampongku dipanggil ketoyong. Kalau beli siput waktu petang dan cadang nak masak esok pagi maknanya kena simpan elok-elok. Masukkan dalam baldi dan tutup rapat-rapat kerana dema suka merayap.

Melata di lantai, panjat dinding dan hilang entah ke mana. Kata orang campur dulu dengan hampas kelapa kalau nak buang isi perutnya yang hijau tu. Sebab suka siput aku pernah ikut kawan ke hutan bakau di tepi laut untuk pungut siput yang melekat di batang pokok ketika air pasang. Mudah betul nak dapat sebaldi.


Aku expert makan siput ni, dah dapat semangkuk besar tak payah ada lauk lain. Crit...crot...crit crot. Bila makan ramai-ramai macam ada muzik okestra. Nak makan, yang penting teknik sedut mestilah betul kalau tak isinya tersangkut, terputus atau tak keluar langsung. Kenalah sedut reverse dengan sedikit kuah. Ada orang tak reti sedut atau geli nak makan.

Kata mereka 'fear factor' sebab isinya tak berapa menyelerakan, berlendir dan kehijauan. Nenek moyang aku bagi petua, dah sedut terus telan jangan nak pandang-pandang. Kini nak makan semangkuk kena beli, sebab nak masak banyak kerja kena buat, lagipun anak-anak sekarang kata: benda ni boleh dimakan ke?

Ochids: Betul Gila Orkid

Dendrobium
Dendrobium
Dendrobium

Semalam aku ambil gambar orkid-orkid yang tergantung dalam pasu di pondok orkid di belakang rumah. Yang berbunga ada tiga pasu sebab ketika membeli memang cari yang mempunyai kuntum. Tak payah menunggu lama dan terpaksa menggaru kepala fikir baja apa nak digunakan bila bunga yang dinanti tidak kunjung tiba. Alah membeli menang memandang sudah alright le tu.

Orang yang tanam orkid kadang-kadang tak dapat pun tengok bunganya sebab ada orkid tak mahu berbunga bertahun-tahun. Ada yang hanya dapat tengok pokok berpucuk dan berakar, namun itu pun memadai dan puas hati.

Sebabnya ialah adanya harapan yang suatu hari ia akan berbunga, ada kepuasan yang penantian akan berakhir. Keindahan dari sekuntum bunga unik yang diciptakan oleh Allah swt akan berkembang dan mewangi untuk dinikmati dan dihargai......

Tuesday, February 23, 2010

Manusia dan Kata-katanya

"Dan di antara manusia ada orang yang tutur katanya mengenai hal kehidupan dunia menyebabkan engkau tertarik hati (mendengarnya), dan ia (bersunpah dengan mengatakan bahawa) Allah menjadi saksi atas apa yang ada dalam hatinya, padahal ia adalah orang yang sangat-sangat keras permusuhannya kepadamu)." (Al Baqarah: 204).

"Kami lebih mengetahui apa yang mereka katakan (dari berbagai tuduhan terhadapmu, wahai Muhammad) dan engkau bukanlah seorang yang berkuasa memaksa mereka (supaya masing-masing beriman). Oleh itu , berilah peringatan dengan Al Quran ini kepada orang yang takutkan janji azabKu." (Qaaf: 45)

Nota: Dapat berkata-kata dan memahaminya merupakan salah satu nikmat besar yang Allah swt berikan kepada manusia. Akan tetapi adakalanya dengan kelebihan tersebut manusia memerangkap, memperdaya dan memusuhi orang lain, melanggar perintahNya dan menjadikan diri mereka binasa.

Ada Rumah di HatiMu dan Ilmu

Ketahuilah bahawa Allah swt telah membangunkan rumah di dalam dadamu iaitu HATI dan meletakkan singgahsana di dalamnya agar Dia bertakhta di atasnya. Allah swt dengan pengetahuan, kencintaan dan keesaanNya bertakhta di atas singgahsana hati dan di atas singghsana itu terhampar permaidani keredhaan. Barangsiapa yang mengetahui rumahnya, dan harta simpanan yang ada di dalamnya, nescaya ia akan memanfaatkan seluruh hidup dan jiwanya. (Ibnu Qayyim).

Bila keimanan bersemi dalam HATI sesuai dengan tuntutan syari'at, nescaya hati rindu terbang ke jannah dan takut akan siksa neraka. (Sufyan Ats Tsauri)

Satu bab dari ILMU pengetahuan yang dipelajari oleh seseorang dengan niat untuk memperbaiki diri dan masyarakat lebih utama nilainya dari ibadah setahun. (Qatadah bin Diamah).

Monday, February 22, 2010

Ke Makam Bonda

Ke Makam Bonda

Kami mengunjungi pusara bonda
Sunyi pagi disinari suria
Wangi berseri puspa kemboja
Menyambut kami mewakili bonda.

Tegak kami di makam sepi
Lalang-lalang tinggi berdiri
Dua nisan terkapar mati
Hanya papan dimakan bumi.

Dalam kenangan kami melihat
Mesra kasih bonda menantap
Sedang lena dalam rahap
Dua tangan kaku berdakap.

Bibir bonda bersih lesu
Pernah dulu mengucupi dahiku
Kini kurasakan kasihnya lagi
Meski jauh dibatasi bumi.

Nisan batu kami tegakkan
Tiada lagi lalang memanjang
Ada doa kami pohonkan
Air mawar kami siramkan.

Senyum kemboja menghantar kami
Meninggalkan makam sepi sendiri
Damailah bonda dalam pengabdian
Insan kerdil mengadap Tuhan.


Begitu bakti kami berikan
Tiada sama bonda melahirkan
Kasih bonda tiada sempadan
Kemuncak murni kemuliaan insan.

Sajak nukilan Usman Awang

Sunday, February 21, 2010

Ketenangan Bersama Rabb

Kedamaian hati seorang hamba adalah ketika berada dalam perasaan tenangnya bersama Allah swt. Di saat itu dia akan merasa puas dan redha menjadi hamba kepada Rabb yang mempunyai segala kebesaran dan kemuliaan, yang memberi nikmat dan yang mendengar segala hajatnya.

Allah swt telah menyebutkan tentang ketenangan ini dalam beberapa tempat di dalam Al Quran, Allah swt berfirman dengan maksud:

"Kemudian Allah menurunkan ketenangan kepada RasulNya dan kepada orang-orang yang beriman." (At Taubah: 26).

"Kemudian Allah menurunkan ketenangan kepada RasulNya." (Al Fath: 26)

"MakaAllah menurunkan ketenanganNya kepada Muhammad." (At Taubah: 40)

Manihot utilissima

Salah satu tanaman yang paling berguna di kampongku dulu ialah ubi kayu. Ada dua jenis yang selalu ditanam iaitu yang berisi putih (lebih disukai) dan isi kuning. Banyak makanan boleh diolah dari ubi kayu, yang paling mudah ubi rebus. Makan panas-panas dengan sambal tumis ikan bilis, kelapa parut/gula/garam atau ikan masin.

Kalau tak habis, tumbuk lumat, gaulkan kelapa/gula, kepal dan goreng. Tak habis juga, racik nipis jemur buat kerepek, atau dibuat tapai, atau masukkan dalam air gula melaka (orang Perak kata penjan). Ubi direbus dalam campuran kari, ketumbar dan ikan bilis (hingga kering) sedap juga.

Ubi mentah boleh dipotong wedges, gaul dengan bawang putih dan goreng. Lawannya sambal kicap dan air kopi. Atau pun dihiris nipis dan digoreng untuk jadi chips. Ubi parut dibuat lepat atau bengkang setelah dicampur gula, kalau malas nak tunggu buat lempeng. Enak dan wangi. Jika banyak masa dan rajin ubi parut ditempek nipis di atas tutup periok lalu dikukus.


Jemur hingga kering dan goreng (bentuknya leper, bulat dan besar). Orang kampong namakan opak dan boleh renjis sambal kicap masa nak makan. Kalau di kebun ubi terus saja dibakar dalam bara api/abu, dapat isi ubi: putih, gebu dan wangi. Ubi paling tak sedap ialah yang ganyut.

Ubi yang dah terendam air, ada urat biru dan berbau tidak dibazirkan, ketuk hingga hancur bagi ayam dan itik makan.

Keluh Kesah dan Kikir

Allah swt berfirman yang bermaksud: "Sesungguhnya manusia diciptakan bersifat haluu'a (keluh kesah lagi kikir). Apabila dia ditimpa kesusahan, dia berkeluh kesah. Dan apabila dia mendapat kebaikan, ia amat kikir. Kecuali, orang-orang yang mengerjakan solat. Yang mereka itu tetap mengerjkan solatnya. Dan orang-orang yang dalam hartanya tersedia bahagian tertentu. Bagi orang (miskin) yang meminta dan orang yang tidak mempunyai apa-apa (yang tidak mahueminta)." (Al Ma'arij: 19-25).

Oleh itu seorang mukmin yang benar dan sentiasa menjaga solatnya tidak mudah berkeluh kesah. Setiap kesulitan ataupun kemudahan yang dilaluinya ada mengandung hikmah.

Ada di antara sahabat Rasulullah saw menganggap kesulitan sebagai nikamat contohnya, Abu Zar Al Ghafari yang berkata: Miskin lebih aku sukai daripada kaya, dan sakit lebih aku sukai daripada sihat.

Saturday, February 20, 2010

Tunggu Sekejap Ye

Bila kata pada seseorang 'tunggu sekejap,' rasa macam tak apa-apa. Sudah selalu dengar contohnya: Tunggu sekejap Bang, tunggu sekejap Mak, tunggu sekejap Yang, tunggu sekejap Boss, tunggu sekejap Puan, tunggu sekejap ye......Dah budaya kot, aku tunggu kau, kau tunggu aku.

Takkan tak boleh tunggu, nampak ala ala sabar gitu. Malahan "Tunggu Sekejap' jadi lagu popular di tahun 70an. kalau nak hitung banyak perkara yang aku dah rancang betul-betul, tapi bila aku nak buat 'tunggu sekejap'. Bukan tak tahu ada perkara boleh tunggu tapi ada yang kena buat masa tu jugak.

Kawan aku kata, "Mesti ada sense of urgency, kalau tidak kerja tertangguh hari ini, esok yang lain pulak datang." Jadi kerja melambak, tak sempat nak buat lalu cari alasan tak ada masa, padahal salah sendiri. Tak boleh nak didisplinkan diri.

Manusia ini memang bermacam perangai termasuklah yang macam aku ni, suka tangguh kerja dan buat yang on time bila dah terpaksa sangat. Tapi 'tunggu sekejap ni' ada juga kebaikannya. Tak le nampak gopoh gapah, gelojoh. Sekurang-kurangnya bagi ruang untuk berfikir, menimbangkan situasi, atur strategi.

Mungkin jadikan minda lebih kreatif kerana otak ligat berfikir terutama jika keadaan tidak menguntungkan atau untuk melepaskan diri.

Dalam Mendidik Anak

1. Kesan pendidikan yang rosak: Ramai ibu bapa yang salah dalam mendidik anak-anak mereka kerana kesan pendidikan dari didikan orangtua ibu bapa. Demkianlah jika mendidik tanpa ilmu dan kesopanan akan rosaklah dua generasi.

2. Kasih sayang dan kemanjaan: Jika seornag anak tidak mendapat kasih sayang ibu bapa maka ia hidup sengsara. Jika ia terlalu dimanjakan ia kan menjadi malas. Ibu bapa yang baik adalah yang tidak mengabaikan anak-anak dan tidak menyebabkan anak rakus kepada kebaikan (terlalu mengikut cakap anak).

3. Ketegasan yang bertempat: Kekerasan yang berlebihan terhadap anak-anak akan memutuskannya darimu. Kelembutan yang keterlaluan akan memutuskan kamu darinya. Maka jadilah orang yang bijak kerana jika tidak, mereka akan tenggelam dalam belaian tanganmu.

4. Mengajar bersusah payah: Lebih baik kamu melihat anak-anakmu bersusah payah bekerja dari kamu meliht mereka hanyut dalam kenikmatan tetapi bergantung pada dirimu. (M. Al Siba'i)

Friday, February 19, 2010

Bahaya Kalau Jahil

Sesungguhnya ilmu agama memiliki nilai yang lebih tinggi dari ilmu dunia. Ini kerana jahil ilmu dunia hanya menyebabkan susah di dunia manakala jahil ilmu agama mengakibatkan sengsara di dunia dan akhirat.

Ketenangan dan kebahagiaan bukan berpunca dari kedudukan dan harta tetapi terhasil dari hati yang sentiasa berhubung dengan Allah swt. Orang yang hanya memiliki dan mengutamakan ilmu dunia bukanlah orang yang berilmu di sisi Allah swt.

Allah swt berfirman yang bermaksud, "...tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui. Mereka hanya mengetahui yang lahir (sahaja) dari kehidupan dunia sedang mereka tentang (kehidupan) akhirat adalah lalai." (Ar Ruum: 6-7).

Mungkin di dunia mereka disanjung dan dihormati kerana kepandaian dan kepakaran mereka namun pada pandangan Allah swt ilmu mereka tidak ada ertinya. Oleh itu relakah kita menjadi orang yang berilmu, tetapi sesungguhnya bodoh dan di akhirat menjadi orang yang paling rugi dan malang??

Thursday, February 18, 2010

Hadis: Anjuran Bersedekah

1. Jauhkan dirimu dari api neraka walaupun hanya dengan (sedekah) sebutir kurma.(Mutafaq 'alaih)

2. Turunkanlah (datangkanlah) rezekimu (dari Allah) dengan mengeluarkan sedekah (HR Al Baihaqi)

3. Naungan bagi seorang mukmin pada hari kiamat adalah sedekahnya. (HR Ahmad)

4. Sedekah paling afdal ialah yang diberikan kepada keluarga dekat yang menunjukkan sikap permusuhan. (HR At Thabrani dan Abu Dawud)

5. Tiap-tiap amalan maaruf (kebajikan) adalah sedekah. Sesungguhnya di antara amalan maaruf ialah bertemu kawan dengan wajah ceria (senyum) dan mengambil isi mangkukmu untuk diisikan ke mangkuk kawanmu. (HR Ahmad)

Wednesday, February 17, 2010

Orchids: Tips Baja Dulu-dulu

Masa di kampong ketika sepupu dan kawan sebaya sebok bela kucing atau lembu dan kambing aku pula leka tanam dan jaga orkid. Di masa tu aku hanya kenal orkid jengking, tulang, hutan, bulan (di kampong kami namakan anggerik) dan orkid pinang.

Yang aku ingat di di halaman rumah memang ada beberapa pokok orkid tersebut. Orkid pinang daunnya lebar dan ditanam dalam pasu, anggerik banyak tumbuh di dahan pokok. Orkid hutan bunganya unggu dan putih, banyak tumbuh di tepi belukar di tanah berbukit.


Membaja orkid jadi kerja rutin aku setiap minggu. Tak susah, cuma masukkan tahi lembu dan bancuh dalam satu baldi air kemudian curah pada perdu pokok orkid. Sikit pun tak geli. Subur juga orkid aku, banyak yang gila daun sampai bertahun tak pernah berbunga.

Orang lain suruh aku cuba baja tahi ikan bilis. Rendamkan ia dalam air barang seminggu. Baja yang ini tau-taulah baunya, kiranya tahi lembu lagi ok. Untuk orkid kerap berbunga ada yang kata taruh kerang (mentah), air selepas membasuh beras atau ikan....

Hadis: Rezeki Yang Halal

Dari Abu Hurairah ra bahawa Rasulullah saw telah bersabda: "Sesungguhnya Allah Ta'ala itu baik, Dia tidak akan menerima melainkan yang baik sahaja. Dan sesungguhnya Allah telah memerintahkan orang mukmin sama seperti Dia memerintahkan para mursalin (para rasul). Allah berfirman; 'Wahai para Rasul, makanlah dari yang baik-baik dan kerjakanlah amalan soleh.' Dan Allah berfirman lagi; 'Wahai orang-orang yang beriman makanlah dari makanan yang baik yang Kami berikan kepada kamu.' Kemudian Rasulullah saw menceritakan tentang seorang lelaki yangn telah belayar jauh. rambutnya kusut, berdebu, ia mengangkat kedua belah tnagannya ke langit serta memohon: 'Ya Tuhanku! Ya Tuhanku!' Sedangkan makanannya dari yang haram, minumannya dari yang haram dan pakaiannya dari yang haram dan dia telah dikenyangkan dari sumber yang haram. Alangkah jauhnya dia (doanya) untuk dikabulkan.'

(Dari kitab Matan Arba'in (hadis empat puluh) yang disusun oleh Imam Nawawi.

Sesekali Nak Ke Bandar

Satu nikmat bagi orang kampong ialah kalau dapat turun ke bandar sekali sekala. Persediaan nya mestilah rapi, dari hujung rambut sampai hujung kaki. Paling penting kuku mesti dipotong (guna pisau sebab tak ada pemotong kuku), dibersihkan dengan air limau nipis atau cuka getah.

Badan disabun, masa tu cuma kenal sabun cap kapak. Susah nak bersih kerana sabun tak berapa nak berbuih bila kena air perigi yang berwarna kemerahan dan kelat. Pakailah baju yang paling cantik, tapi di zaman tu susah nak cari wanita bertudung litup kecuali yang sudah tua dan pernah ke Mekah.


Nak tunggu bas kena pergi ke jalan besar. Kalau duduk kat hujung kampong jarak ke jalan besar hampir 3 km. Terpaksa berbasikal di atas jalan tanah merah yang berdebu di musim kering dan berselut jika musim hujan (kasut bungkus dalam plastik, pakai selipar dulu). Bas pula sejam satu, jenis yang ada 'hidung' dengan tingkap kayu.

Bandar P jauhnya 16 km dari kampongku jadi perjalanan lebih kurang 1 jam. Pendik kata lama juga bersiap kalau nak ke bandar tapi apa yang di lihat di sana kira berbaloi. Adakala pergi tengok wayang, pergi kedai buku atau kain baju, ambil duit di pos ofis dan yang tak pernah miss ialah makan mee rebus.

Tuesday, February 16, 2010

Siapa Yang Berharta

1. Barangsiapa yang meminta tolong dengan hartanya untuk menjaga kehormatannya maka dia seorang yang berakal. Barangsiapa yang meminta tolong kepada hartanya untuk meramaikan temannya maka ia bijaksana. Barangsiapa yang meminta tolong dengan hartanya untuk taat kepada Allah swt maka dia orang yang berbuat baik. (Sesungguhnya Allah swt amat dekat dengan orang-orang yang berbuat baik).

2. Allah swt menciptakan harta agar menjadi pasport menuju ke syurga. Namun sifat tamak manusia yang menjadikannya sebagai pasport ke neraka jahannam.

3. Rasa puas adalah kekayaan dan tamak adalah kemiskinan, maka berapa ramai orang kaya itu yang lebih miskin darimu.

Pentingnya Ilmu Tauhid

Ilmu tauhid ialah ilmu mengenal Allah swt, mengenal RasulNya dan mengenal agamaNya. Ia sangat penting hingga ilmu pertama dan wajib dipelajari oleh setiap Muslim.

Melaluinya seorang itu tahu, faham dan sedar akan makna dua kalimah syahadah, rukun-rukunnya dan apakah patut dilaksanakan setelah berikrar bahawa tidak ada Tuhan yang berhak disembah selain Allah dan Nabi Muhammad adalah utusanNya.

Di samping itu ia mesti berwaspada akan hal-hal yang boleh membatalkan syahadah. Dalam Al Quran terdapat banyak ayat-ayat tentang ilmu yang menyeru agar mengenal Allah swt seperti firmanNya yang bermaksud".....Dan bertaqwalah kepada Allah serta ketahuilah bahawasanya Allah Maha Mengetahui segala sesuatu." (Al Baqarah: 231)

serta ayat,

".... Bertaqwalah kamu kepada Allah dan ketahuilah bahawa Allah Maha Melihat apa yang kamu kerjakan." (Al Baqarah: 233).

Kampong Di Bawah Gunung

Selepas berkereta naik bukit turun bukit selama dua jam, B berkata, inilah kawasannya. Di sepanjang kanan jalan terdapat rumah-rumah kampong yang berbagai saiz dalam dusun yang subur.

Ada sungai berair jernih dengan batu-batu di dasarnya mengalir di belakang rumah. Di tebing sana banyak tumbuh rumpun buluh yang bersambung dengan hutan belukar hingga ke bukit bukau. Inikah kampong orang bunian?

Di kiri jalan pula bilangan rumah hanya sedikit kerana tanahnya lebih tinggi. Ahh.......dari Pajero aku nampak sebuah rumah papan berwarna coklat tertenggek di atas tebing tinggi. Terpaksa mendongak sedikit untuk melihatnya. Namun ada background yang lebih hebat: Nun jauh di lereng gunung yang berhutan tebal kelihatan air terjun! Siapakah pemilik yang bertuah ini?? Pemandangan betul macam dalam gambar.

Sepanjang jalan balik aku berkata: Subhanallah, Alhamdulillah, Allah swt beri aku peluang tengok kampong seindah ini. Rasanya aku akan ke sana lagi kot, cuma nak tunggu peluang...ialah kalau ada penduduk yang boleh menjadi saudara angkat.

Ketika Bulan Mengambang

Pergi ke utara hantar Kha, malam baru sampai ke tempatnya sebab singgah banyak tempat. Sedih hati tinggalkan dia, after all the hugs, kisses and promises. Di sini dia akan mendapat ilmu yang terbaik, diajarkan oleh orang yang berilmu dan ikhlas mendidik.

Dia kelihatan small and lonely, ketika tangannya melambai kereta yang bergerak pergi. So far dia ceria bila balik bercuti, katanya dah buat yang terbaik dan dia memang dah pilih untuk berada di sini.

Suatu masa lain pernah balik lewat tapi suasana malam di tempat itu sungguh indah dan tenang. Jalan rayanya yang sunyi, bendang di kiri kanan jalan dan pokok-pokok disinar cahaya bulan yang mengambang penuh.

Sesekali kelihatan surau dan rumah-rumah yang separuh gelap di celah rimbunan pohon. Semoga kau selamat dan sentiasa bahagia Kha, doaku juga agar kau dikurniakan Allah ilmu yang bermanfaat untuk dunia dan akhirat.

Hadiri Majlis Ilmu

Sa'id bin Jabair rmh berkata: " Seseorang akan dikatakan alim jika dia teus menerus ingin belajar. Maka apabila dia meninggalkan belajar dan merasa cukup dengan ilmu yang ada padanya, maka dia adalah orang yang paling bodoh. Oleh itu seorang penuntut ilmu mestilah memiliki semangat yang kuat untuk mendorongnya agar terus berusaha. Dan semangat yang paling diperlukan ialah untuk mendapatkan ilmu, meminta tambahkan ilmu, selalu bersungguh-sungguh dan rajin untuk mencarinya, bersemangat untuk menghadiri majlis-majlis para ulama dan mempelajari kitab-kitab ilmu serta menguasainya."

Ketika Mu'az bin Jabal ra menghampiri ajalnya, beliau berkata: "Selamat datang kematian, selamat datang tamu yang datang dengan suatu hajat. Ya Allah, sesungguhnya Engkau mengetahui bahawa aku tidak suka untuk tetap berada di dunia hanya kerana ingin melintasi sungai-sungai dan menanam pokok-pokok. Akan tetapi aku suka tinggal di dunia untuk merasakan kepayahan di malam yang panjang, merasakan haus di bawah terik matahari pada hari yang sangat panas, dan mendekati ulama dengan kenderaan dalam majlis zikir (majlis ilmu)."

Monday, February 15, 2010

Mendekati Para Ulama

Di antara wasiat Luqman Al Hakim kepada anaknya ialah:

Wahai anakku, duduklah bersama para ulama dan dekatlah kepada mereka dengan kedua lututmu (duduk rapat), kerana sesungguhnya Allah menghidupkan hati-hati manusia dengan cahaya hikmah sebagaimana Allah menghidupkan bumi yang mati (kering) dengan hujan yang lebat. Rasulullah saw bersabda: Duduk bersama para ulama adalah ibadah. (HR Addailami)


Adalah hikmah itu seperti barang yang telah hilang dari seorang mukmin maka wajib baginya untuk mencarinya. Maksud hikmah ialah ilmu, maka jika seorang mukmin kehilangan ilmu dia seolah-olah kehilangan harta yang sangat berharga. Jika ia menemuinya semula maka hatinya akan mantap dan jiwanya akan rasa sangat gembira.

Dan termasuk dalam adab-adab menuntut ilmu untuk bersemangat dalam belajar, tekun dan rajin serta tidak cepat berpuashati dengan ilmu yang sedikit.

Tanah dan Manusia

Rasulullah saw bersabda: Perumpamaan diutusnya aku dengan membawa petunjuk dan ilmu adalah seperti hujan yang turun dan membasahkan tanah. Ada jenis tanah yang subur yang dapat menyerap air dan menumbuhkan rumput yang banyak. Ada pula jenis tanah yang dapat menahan air hingga ianya memberi manfaat kepada manusia, mereka dapat meminumnya, memberikannya kepada ternakan dan mengalirkannya untuk tanam-tanaman.

Ada pula tanah yang kering kontang yang tidak dapat menahan air hujan dan tidak pula menumbuhkan tumbuhan. Perumpamaan ini diibaratkan orang yang faham agama Allah dan bermanfaat baginya apa yang aku bawa, dia berilmu dan mengajarkan ilmunya, adapun ibarat lain ialah orang sombong yang tidak mahu mengangkat kepalanya untuk tunduk dan tidak mahu menerima petunjuk Allah yang aku bawa. (HR Bukhari)

Me and You

1. If you say what you think, don't expect to hear only what you like.

2. One of the ways to measure people is to watch the way they behave when something FREE is offered.

3. No steam or gas driven anything until it is confines. No life ever grows until it is FOCUSED, DEDICATED AND DICIPLINES.

Sunday, February 14, 2010

Pakar Jolok Betik

Semasa di kampong di belakang rumah aku ada beberapa batang pokok betik yang dah tinggi. Buah manis dan isinya merah tapi susah betul nak ambik buahnya. Tapi hal nak selamatkan betik tu dari dimakan keluang atau luruh sendiri maka akulah yang kena berusaha. Masa tu tak teringat nak guna tangga atau cari assistant.

Mula-mula aku kena ambil galah panjang, kemudian dengan hati-hati tolak buah betik ke atas hingga berbunyi tuss! Maknanya tangkai buah dah patah. Lepaskan galah dengan cepat dan dive ke arah mana buah itu jatuh. Sambut buah dengan cekap. Rasanya tak pernahlah buah terlepas dari tangan atau galah timpa kepala.

Ada juga faedah aku selalu berlatih tangkap bola dalam latihan bola jaring. Aku jadi shooter dalam pasukan dan sekolah aku jadi wakil daerah. Masa tu dah rasa glamour habis. Kalau bandingkan budak dulu dengan budak sekarang, banyak betul bezanya. Budak dulu kecik pun tahu cari makan.

Ular Sawa Batik

Ada sebuah jambatan yang merentangi sebatang sungai di kampongku. Ia dibuat dari kayu beruti yang di susun jarak dua inci, bertiang batu. Lebar jambatan lebih kurang 8 kaki dan panjangnya 30 kaki. Jika musim hujan atau air pasang jarak antara lantai jambatan dan permukaan air hanya 3 kaki sahaja. Boleh nampak air di bawahnya dengan jelas.

Satu masa kampongku dilanda banjir, maka air sungai hanya beberapa inci saja dari lantai jambatan. Aku dan kawan-kawan terpaksa juga ke sekolah dan lalu di atas jambatan tersebut. Apa yang kami nampak sungguh menakutkan. Di bawah jambatan tersebut terbelit ular sawa yang sangat besar. Kami lari lintang pukang sambil menjerit-jerit, tolong ada ular!

Orang kampung pun datang. Rupa-rupanya ia bangkai ular, bukan ular hidup. Tapi bila bangkai dah terendam dan kembung maka semakin besar pula ia. Tak jadi ke sekolah pada hari itu. Sampai sekarang aku takut ular, cukup fobia bila orang sebut 'Anaconda'.

Pilih Bijaksana atau Banyak Cakap

Syaidina Uthman Ibnu Affan ra berkata orang yang bijaksana ialah:

- Hatinya selalu berniat suci
- Lidahnya selalu basah dengan zikrullah
- Kedua matanya menagis kerana penyesalan (terhadap dosa)
- Segala perkara akan dihadapinya dengan sabar dan tabah (mengutamakan kehidupan akhirat dari kehidupan dunia).

Syaidina Ali ra berkata:

- Barangsiapa yang banyak bercakap, maka banyak pula salahnya, siapa yang banyak salahnya, maka hilangklah harga dirinya, siap yang hilang harga dirinya, bererti dia tidak warak. Adapun orang yang tidak warak itu bererti hatinya mati.

Nota: Beza mereka seperti bumi dengan langit, semoga Allah swt selalu melembutkan hati kita untuk mencontohi orang yang mulia dan diredhaiNya.

Pokok Rambai Favorit

Aku dan beberapa orang kawan lalu di sebatang jalan kampong dan ternampak gerai buah-buahan yang menjual buah rambai. Kata kawanku, hanya kera yang suka makan rambai, dan seorang lagi kata orang guna buah rambai peram buat macam todi. Sakit betul hati aku.

Yalah, pokok rambai pokok favorit aku masa kecil. Di kampong aku ada sebatang pokok rambai besar sepemeluk, rendang dan selalu berbuah lebat. Di antara dahan-dahan tu aku berbaring, relaks kalau hari panas. Lagi satu tempat menyorok kerana Mak cik aku suka suruh sapu daun getah, basuh pinggan atau siang ikan.

Bahagia betul tengok buah rambai yang bulat kekuningan bergayut di tangkai dari setiap dahan dan ranting seperti mutiara berkarang. Kalau hari berangin lagilah cantik, terbuai lembut. Kalaupun buah rambai tak sesedap durian atau manggis tapi ia ada juga keistimewaannya. Nenek pesan jangan makan rambai banyak-banyak, nanti sembelit.

Aaa......This a Good One

Fear less, hope more
Eat less, chew more
Whine less, breathe more
Talk less, say more
Hate less, love more
And all good things are yours.
(NV Peale)

The essential sadness is to go through life without loving. But it would be almost equally sad to leave this world without ever telling those you love that you had loved them...

TBC dan Limau Mandrin

Tahun Baru Cina: Aku akan dapat satu bungkusan berisi limau, kacang goreng dan biskut dari Amoi anak gadis taukeh getah di kampong. Dia tak berapa fasih bercakap Melayu dan pemalu. Masa tingkatan satu aku kenal dengannya. Selalu tunggu bas di bahwah pokok jambu bol untuk ke sekolah walau sekolah berlainan.

Berbual kami jarang cuma banyak senyum. Ada sesekali ke rumahnya, cemas juga kerana ada anjing. Sebok dia halau anjing keluar dan sediakan bangku nak duduk. Dia akan sediakan sebotol air oren dan paling takut nak minum sebab 'gelasnya nampak berminyak'.

Terima bungkusan macam tu tiap tahun dari tingkatan satu hingga tingkatan lima. Lepas tu kami berpisah, aku ke KL belajar. Tak adalah timbul cerita Amoi, macam mana dia seterusnya. Ibu bapa aku pun dah berpindah dari kampong tu, jadi bila aku lalu di situ hampir setahun sekali aku lupa langsung tentang dia.

Cuma dua hari lepas aku dapat sekotak limau dari jiranku yang ada 4 orang Amoi.

Mengenai Ilmu

Ibnu Hazam dalam menyebutkan bahawa salah satu faedah ilmu adalah menjauhkan bisikan syaitan di dalam jiwa, menghilangkan keresahan, kesusahan serta kesedihan. Kata-kata Ibnu Hazam ini benar terutama bagi orang yang mencintai, mempelajari dan mengamalkan ilmu dalam kehidupan sehari-harinya.

Oleh itu para penuntut ilmu diwajibkan membahagi masanya secara bijaksana dan terancang. Ada masa untuk menghafal dan mengulangkaji, ada masa untuk belajar dan mengkaji dan ada masa untuk mengambil kesimpulan, mengumpulkan bahan yang dipelajari. Seterusnya untuk menyusun, merenung dan bertadabbur.

Islam menjunjung tinggi ilmu, menggalakkan manusia untuk mencarinya, memuliakan orang yang memiliknya dan mengangkat tinggi darjat mereka.

Dairi Usang: Aduhai Lisan

Ini yang kena jaga selalu. Cakap jangan over nanti ramai yang keliru, komen hingga akibatkan kesusahan yang berpanjangan. Jangan susah hati kalau tak dapat bercakap. Jangan menyesal if you keep your mouth shut over certain issues. Fikir: lebih baik komen atau sakitkan hati orang? Adakah hati akan bahagia jika menang berdebat? Masa tu saja rasa puas, selepas tu baru teringat, pesan Rasulullah saw jangan berdebat, bertengkar. Allah swt lagi tak suka.

Selalunya dah cakap banyak tentu ada yang tersilap. Nak betulkan balik bukan senang, bak kata orang seperti meludah ke langit.

Jika dah terlepas apalah yang nak dikenang lagi. Mesti menyesal habis-habisan. Klaau tak rasa apa-apa mesti something very wrong with yourself. Berusahalah lain kali jangan buat. Jangan lalai untuk memperhati apa yang dibaut setiap hari. Semoga Allah swt memberi petunjuk kepada orang yang menyesal dan berazam tak mahu mengulangi perkara yang buruk. 24/1/94

Friday, February 12, 2010

My Boss and I

Untuk yang ada boss, yang jadi boss,

When I take a long time-
I am slow,
When my boss takes a long time
He is thorough,
When I don't do it -
I am lazy.

When my boss does't do it
He is too busy,
When I do something without being told -
I am trying to be smart.
When my boss does the same -
That is initiative.

When I please my boss -
I am apple -polishing
When my boss pleases his boss -
He's cooperating,
When I do good, my boss never remember,
When I do wrong, he never forgives...

Ganjaran pahala yang berterusan

Anas r.a berkata, "Ada tujuh pahala yang tetap diterima oleh sesorang itu apabila mati kelak," iaitu:

1. Orang yang mendirikan masjid dan masjid itu terus digunakan oleh 0rang ramai untuk beribadah.

2. Orang yang mengalirkan air sungai selagi mana orang tetap menggunakannya .

3. Orang yang menulis musyaf selagi masih ada orang yang membacanya.

4. Orang yang menggali perigi selagi ada orang yang menfaatkannya.

5. Orang yang menanam buah-buahan selagi ada yang memakan buahnya sama ada manusia ataupun haiwan.

6. Orang yang mengajar ilmunya selagi ilmu itu diamalkan oleh mereka yang mempelajarinya.

7. Orang yang meninggalkan anak yang soleh dan anak itu sentiasa mendoakan kesejahteraan kedua-dua ibu-bapanya.