Saturday, February 27, 2010

Duduk Sambil Menonton

Banyak sangat kerja sampai tak tahu mana satu nak didulukan. Banyak masa sampai tak tahu apa yang nak dilakukan. Maknanya tak sempat nak merancang sedangkan masa tetap berlalu...jadi rehat sekejap. Tengok tv?? Ada juga terfikir rancangan tv bukan semuanya bagus.

Kebanyakan tidak merosakkan tapi nyatanya melalaikan. Ada idea orang lain yang dipaksakan agar kita tengok, contohnya iklan yang berulang-ulang. Kalau tak tengok pun tak apa, tak rugi atau jadi masaalah. Memang betul kita jadi orang yang well informed tapi adakah semua informasi tersebut bermanfaat dan digunakan untuk hidup ini??

Di zaman ini tidak susah nak isi masa lapang kerana banyak cara yang ditawarkan. Samada di dalam rumah atau di luar rumah, cuma hendak atau tak hendak saja. Mungkin tak ramai yang buat kerjatangan seperti orang dulu-dulu: menjahit, mengait, menyulam atau menganyam. Terutama ramai dah tak reti dan rasa tak perlu.

Macam aku lebih mudah menonton tv kerana ada kerja boleh dibuat depan tv, makan atau lipat kain, menyapu atau berkemas, kalau tak suka tengok tutup (mostly buka). Aku cukup tabik orang yang tak banyak tengok tv, namun ada pula orang yang berlebih tv hingga dibawa ke dapur dan ke bilik tidur.

0 comments:

Post a Comment