Monday, March 22, 2010

Kesunyian dan Cari Hobi

Mereka tanya apa yang aku nak buat di rumah kalau dah tak ke ofis lagi? Aku kata aku nak buat apa yang aku nak buat selama ini. Mereka peringatkan aku bahawa salah satu perkara yang manusia takut ialah kesunyian, tak ramai orang di sekeliling dan tak ada orang nak dilawan bercakap.

Rupanya sayang juga mereka kat aku ni, yang selalu bising dan mengusik mereka. Atau betul-betul ke mereka risau aku tak tahan kesunyian dan menjerit kebosanan?

Laaa, kan dan cakap dulu itulah pentingnya ada hobi, cari yang patut padan dengan kita. Kalau nak yang murah dan ambil masa panjang cubalah menyulam dan mengait. Sebiji benang Minlon harga RM4, seminggu baru siap satu alas dulang. Kalau nak buat sulam tampal untuk cadar dan selimut, kain perca boleh minta di kedai jahit.

Pada pendapatku, baca buku paling mudah, di pasar malam pun ada dijual majalah terpakai. Di kedai buku second hand lagi bermacam buku ada terutama masakan. Sambil tu bolehlah cari idea kalau nak jadikan hobi dan kemahiran untuk buat business. Frozen foods ke, kek dan pastri ke atau kuay tiau dan popia. Cuba......better late than never.

0 comments:

Post a Comment