Saturday, December 24, 2011

Membaca Kan Bagus

Daun pisang
Daun Asplenium
Daun Bunga
Tasbih

Daun Lengkuas
Hutan

Daun Kunyit

Orang kata kalau mata letih kerana banyak membaca cubalah rehatkan dengan melihat benda yang jauh ataupun benda berwarna hijau. Bila aku membaca selalunya tak sempat mata nak letih sebab tanpa sedar sudah terlelap terutama jika buku isinya berat sikit. Lainlah kalau baca novel, sanggup curi masa memasak atau gardening. Tentang membaca kata Cik M baru-baru ini ada survey berapa ramai orang yang berbuat demikian di tempat-tempat awam. Tentu kita boleh teka hasil survey tersebut dari pemerhatian sendiri. Alasan yang sering diberikan ialah; kita tiada budaya membaca, kekurangan bahan bacaan dan membaca tidak penting. Alasan
tidak membaca hanya boleh dipakai dalam tahun 50an dan 60an sebab nenek moyang dan ibu bapa ketika itu ramai yang buta huruf. Tetapi di zaman cyber kini rata-rata ibu bapa tahu membaca dan ramai yang berpelajaran tinggi.

Tapi kenapa kebanyakan anak-anak sekarang tak suka membaca? Ada yang kata remaja sekarang dah letih tengok buku. Dari pra sekolah, tahun satu hingga tahun enam serta di sekolah menengah mereka terpaksa angkat dan angkut buku yang bukan sedikit ke sekolah.
Yang berbadan kecil hingga bongkok dek memikul buku, tak cukup digalas guna pula beg ada troli. Buku dianggap satu beban, bukan sumber ilmu, menyusahkan dan membosankan. Jadi bila besar mereka rasa cukup merdeka kerana tak payah pegang buku lagi. Lebih seronok picit handset untuk sms, lepak di hadapan play station dan tv atau meronda di pasaraya.

Teringat kata-kata Hasan Al Bana dalam sebuah rumah mesti ada koleksi buku walaupun kecil. Kalau orang dalam rumah terasa bosan ada juga yang dipegang dan ditatap agar dapat manfaat. Tapi almari kita lebih banyak simpan koleksi pinggan mangkuk, bekas bunga telur dan perhiasan kristal dari buku-buku. Aku pernah tanya seseorang: The more you read the more you forget, the more you forget the less you know, the less you know so why read?? The wise man told me, .......kita membaca tak ada jaminan kita faham semua dan ingat semua, tapi membaca tu tetap mendapat pahala di sisi Allah swt, apa lagi untuk ilmu yang bermanfaat untuk diri, masyarakat dan akhirat. Hati berdetik dan berbisik........betul tu, Allah swt sudah perintah, Iqra'......jangan kita nak bantah-bantah, teruskan membaca sudah tentu banyak baiknya.

0 comments:

Post a Comment