Sunday, December 26, 2010

The Gulistan of Saadi

Adenium warna maroon
Adenium warna pink
Kembang kertas
Bunga pink
Verbena
Poem

If of thy mortal goods thou art bereft,
And of thy meager store,
Two loaves alone to thee are left,

Sell one, and with the dole
Buy hyacinths to feed thy soul.
(The Gulistan of Saadi)

Gambar di ambil di beberapa tempat dan dua bunga Adenium atau desert rose tu memang cantik. Satu berwarna maroon dan yang berwarna pink kelopaknya berlapis. Pokok kecil setiap satu harganya RM 35 tapi ia tahan bertahun-tahun. Menjaganya macam jaga pokok kaktus, mesti kurang disiram dan dibaja......tak boleh ikut suka hati seperti yang kita selalu amalkan. Pemurah dalam banyak hal. Dan tiga jenis bunga lagi tu harganya hanya RM 6 sepokok, cantik tak sampai setahun. Boleh dibeli di mana-mana nurseri; hati berdetik dan berbisik........esay come easy go.

Kalau betul aku terjemahkan puisi di atas, sekiranya ada dua biji roti juallah sebuku untuk beli bunga yang menyenangkan hati. Begini agaknya orang seni, tidak memikirkan sangat tentang makanan fizikal. Yang penting dapat berkarya dan ada orang yang memberi perhatian pada karyanya. Keadaan yang payah untuk dijangkau akal orang biasa. Nenek moyangku ada pula pesannya, gendang gendut tali kecapi kenyang perut suka hati. PJK kerana perut juga yang didahulukan.

Kekadang aku ni bila tengok orkid
yang tercantik dan termahal ada hajat hendak membeli. Setakat ini hati masih boleh bersabar kerana masih ditahap suka tapi tidak sangat cinta aka cinta sipi-sipi saja. Cara yang paling selamat aku lakukan selalunya pergi ke nurseri untuk tengok-tengok pokok dulu, balik dan fikir. Kalau datang semula pokok tu sudah tidak ada lagi maknanya tak ada rezekilah tu.

1 comments:

Bulan Purnama said...

cantik bunga2 nih.. :)

Post a Comment