Saturday, March 6, 2010

Pokok Perlu Kasih Sayang

Tanam pokok bunga ada caranya. Arwah Abah kata siram dengan cermat terutama yang dalam pasu, sebaiknya guna penyiram. Jangan siram macam nak sembur kereta sampai habis tanah terbongkar (selalu Mak yang buat macam tu). Nak bagi baja ikut aturan dan berpada-pada.

Daun layu kena trim, dahan tak perlu di buang. Pokok pun ada perasaan, tau kalau orang siram lebih kurang apalagi tak siram hingga tanah dalam pasu merekah. Kata Abah, habis pokok ros dan orkid aku mati bila Makkau baja. Tapi yang seronok bila orang puji pokok-pokok bunga ni subur Mak akulah.

Kat rumah aku jarang ada orang volenteer siram pokok orkid yang banyak tergantung di shed dan di dahan rambutan. Kalau buat pun kerana terpaksa, dengan merungut atau lambat atau tak sanggup nak buat kerja lain seperti basuh longkang atau mop lantai.

Bila aku suruh Kha siram orkid dia akan menyangkung dekat shed dan sembur semua pasu dari bawah. Menyiram pun hanya ambil masa 3 minit lepas tu berlari masuk ke rumah sambung main game. Bila aku tanya kenapa daunnya tak basah, katanya yang sedut air kan akar??

0 comments:

Post a Comment