Thursday, March 25, 2010

Shopping Guna Sampan

Sebelum ada kedai runcit di kampong, Nenek ke kedai China di kampong sebelah. Antara dua kampong ni ada sungai seluas 10 meter, sementara jambatan penghubung jauh dari rumah kami. Untuk ke kedai yang jauhnya 1.5 km, kenalah Nenek dan aku berjalan kaki menyusuri tebing sungai di belakang kampong.

Kedua-dua tebing sungai luas kerana kapal korek selalu membersihkan sungai. Tebing sebelah kampongku ditumbuhi paku pakis (selepas kebun getah) sementara di tebing kampong sebelah ada jalan tanah merah dan letaknya rumah-rumah penduduk di situ.

Kami akan sampai di satu tempat di hadapan kedai tersebut. Di dalam sungai ada sebuah sampan dari papan, sepanjang 1.5 m dan 0.5m. Ianya diikat dengan dua tali yang membolehkannya ditarik di antara dua tebing.

Sebenarnya sampan tersebut bukan untuk menyeberang kerana tidak boleh menampong berat. Bila sampai berhadapan kedai kami akan melaung memanggil Apek dan dia akan berdiri ditebing mendengar senarai barang yang hendak dibeli. Dia akan isikan kesemua barang dibeli ke dalam sampan dan kami pun menarik sampan tersebut ke arah kami.

Kemudian kami letakkan duit bayaran ke dalam sampan. Nenek akan beli yang penting-penting saja dan selalunya akan beli sedikit biskut sebesar ibu jari dengan topping gula berwarna warni untuk aku dan adik di rumah.

0 comments:

Post a Comment