Monday, November 28, 2011

Silaturrahim Antara Kita

Ada dua sikap manusia dalam bersilaturrahim; pertama, menjalinnya dengan berbuat baik kepada kaum keluarga dan jiran. Kedua, memutuskannya dengan tidak bertegur sapa, menahan kebaikan atau menyakiti mereka dengan tangan atau lisan.

Rahmat Allah hanya akan mengalir kepada golongan pertama sementara murka Allah akan menimpa golongan kedua. Rasulullah saw bersabda bahawa tidak akan masuk syurga orang yang memutuskan silaturrahim (Mutafakun 'alaihi).

Silaturrahim terbahagi kepada dua jenis iaitu yang khusus dan yang umum. Yang pertama bermaksud sesiapa sahaja yang ada hubungan keluarga. Yang kedua ialah untuk saudara seagama merangkumi seluruh kaum Muslimin. Ianya boleh dijalin melalui kasih sayang, menasihati dalam takwa dan kesabaran, tolong menolong di jalan Allah dan berziarah.

Namun begitu keluarga paling dekatlah yang mesti didahulukan kerana lebih mudah membina ummah yang kuat dan baik jika ukhwah bermula dari keluarga-keluarga yang mempunyai ahli-ahli yang bersefahaman dan berkasih sayang.

0 comments:

Post a Comment