Monday, October 11, 2010

Tingkatkan Derjat

Selain melalui amal ibadah Allah swt boleh mengangkat derjat seseorang kerana dosa-dosa yang telah dia lakukan. Ini terjadi apabila seseorang yang berdosa telah benar-benar menyesali perbuatannya, bertaubat dengan bersungguh-sugguh serta melakukan perkara yang dituntut. Taubat tersebut hendaklah dilakukan dengan segera dan memohon ampun kepada Allah swt mesti dikerjakan secara berterusan. Dia juga mesti gigih menjauhi segala perbuatan dosa dan berusaha untuk menebus dosa-dosanya yang lalu dengan amal kebaikan.

Allah swt berfirman yang bermaksud, "Hai orang-orang yang beriman, bertaubatlah kepada Allah dengan taubat yang sebenar-benarnya, mudah-mudahan Tuhan kamu akan menghapus kesalahan-kesalahanmu dan memasukkan kamu ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai." (At Tahrim: 8). Sebaiknya orang beriman sentiasa bertaubat kerana manusia tidak pernah sunyi dari berbuat kesalahan.

Islam melarang menghina dan merendahkan orang lain kerana kesalahan-kesalahan yang telah mereka lakukan. Apalagi membesarkan dan menyebarkannya hingga diketahui umum. Selalunya berita tentang keburukan lebih cepat tersebar kerana ia ditokok tambah agar orang ramai mempercayainya. Sepatutnya kita beringat dan banyak bersyukur kalau tidak diumpat keji oleh orang lain. Kita masih dianggap baik oleh orang lain walhal pada hakikatnya Allah swt telah menutup segala keburukan tersebut.

Ada orang mengatakan jika ingin selamat maka jadikan diri kita sebagai kubur bagi aib orang lain. Jangan cepat menilai dan menjatuhkan hukuman sedangkan kita sendiri tidak tahu kedudukan yang sebenar. Menurut Rasulullah saw seseorang yang membuka keburukan orang lain maka Allah swt akan membukakan keburukannya pula.

1 comments:

LadyBird said...

susahnye nak jadi kubur kepada aib org lain..
susahnye nk jadi baik..
kadang2 hati sukar tuk dijangka..
kadang2 baik, kdg2 jahat..

Post a Comment