Wednesday, March 10, 2010

Wahai Anakku

Bunga putih
Bunga kuning

1. Wahai Anakku, sesungguhnya orang yang tolol itu sukar menerima pengajaran, seperti seorang tua sangat sukar baginya untuk mendaki bukit.

2. Wahai Anakku, takutlah kepada Allah dan janganlah engkau memperlihatkan kepada manusia bahawa engkau takutkan Allah agar mereka memuliakan engkau, sedangkan hati engkau jahat (serong, curang, tidak ikhlas).

3. Wahai Anakku, akan datang menimpa manusia satu zaman yang tiadalah sejuk memandang (tenang) mata orang yang penyantun (sabar).

4. Wahai Anaakku, sesungguhnya manusia itu ada tiga peruntukan: sepertiga untuk Allah, sepertiga untuk dirinya dan sepertiga untuk makanan ulat (kubur). Adapun yang diperuntukkan untuk Allah ialah ruhnya, untuk dirinya ialah amalannya dan untuk ulat ialah jasadnya (kecuali jasad para Nabi dan sebahagian penghafal Al Quran).

5. Wahai anakku, hendaklah engkau bersiap sedia terhadap suatu perkara yang engkau tidak tahu bilakah ia akan menimpa engkau sebelum ia datang secara mengejut (kematian).

Dua gambar diambil di nursery bunga di tempatku. Sayang tak tau namanya.... ramai orang di sini tanam bunga tapi tak kisah jenis dan namanya. Berlainan dengan di barat mereka akan bubuh label pada pokok yang dijual untuk mudahkan pembeli.

Oleh itu berkebun lebih menyeronokkan dan dapat menambah ilmu dan pengalaman.

0 comments:

Post a Comment