Saturday, April 14, 2012

Berladang Di Kehidupan Dunia

Manusia yang memahami bahawa kehidupan di dunia adalah sementara akan menjadikan semua nikmat hidup yang dianugerahkan oleh Allah swt sebagai bekal untuk akhirat. Mendapat segala kesenangan dunia tidak dijadikan sebagai matlamat tertinggi atau utama dalam kehidupan akan tetapi sebagai modal untuk menuju ke tampat yang lebih baik dan abadi.

Mereka orang yang memilih dan mengikuti cara hidup yang paling baik dan selamat seperti firman Allah swt yang bermaksud, ".....sebab itu sampaikanlah berita itu kepada hamba-hambaKu, yang berusaha mendengar perkataan-perkataan yang sampai kepadanya lalu mereka memilih dan menurut akan yang sebaik-baiknya (pada segi hukum agama); mereka itulah orang-orang yang diberi hidayat petunjuk oleh Allah dan mereka itulah orang-orang berakal sempurna." Az Zumar: 17-18.

Umpama hidup seorang perantau yang sangat rindukan kampung halamanya maka pada suatu hari ia pasti akan pulang ke tempat asal dengan membawa semua hasil titik peluhnya. Untuk memperoleh hasil yang banyak sudah tentu setiap detik waktu yang sangat berharga dalam hidup dimanfaatkan untuk menanam amal di ladang dunia. Ia sedar bahawa ajal datang tanpa amaran dan yang mengiringinya nanti hanya amalan semasa hidup. Oleh itu orang yang terbaik amalnya di dunia akan mendapat balasan yang berganda dengan izin Allah swt di akhirat kelak.

0 comments:

Post a Comment