Saturday, January 28, 2012

Kunci Pertolongan Allah

Sesungguhnya kunci utama dan terpenting untuk mendapatkan pertolongan Allah swt adalah dengan bersungguh-sungguh menghambakan diri kepadaNya. Oleh itu ucapan 'laa haula walaa quwwata illa billahi' ialah tanda mengakui bahawa tiada daya mahupun upaya selain dari kekuasaan Allah swt, Tuhan yang memiliki semesta alam.

Ketika kita mengakui dan menyedari akan kelemahan dan kekerdilan diri di hadapan Allah swt maka itulah saat tibanya pertolongan dariNya. Manusia adalah makhluk yang lemah sedangkan Allah swt Maha Berkuasa ke atas segala-galanya.Kekuatan terbesar yang ada pada seseorang bukalah kekuatan fizikal, akal, kuasa atau hartanya. Bagi orang-orang yang beriman kekuatan mutlak adalah pertolongan dari Allah swt. Namun begitu pertolongan ini sangat bergantung pada kualiti keimanan seseorang kepadaNya.

Allah swt berfirman yang bermaksud, "Dan bertawakkallah kepada Allah, dan hanya kepada Allah sajalah orang-orang mukmin itu harus bertawakkal. " (Al Maidah:11). Keimanan yang tinggi akan melahirkan kekuatan ruh yang menjelmakan akhlak mulia dalam menghadapi setiap ujian seperti sabar, syukur, tawadhu, teguh hati, qanaah dan sebagainya.

0 comments:

Post a Comment