Wednesday, May 2, 2012

Pada Jiwa Yang Tenang

Tidak ada ertinya jika manusia memiliki jasmani yang sihat namun jiwanya resah gelisah kerana kerana badan yang sakit lebih mudah disembuhkan dengan jiwa yang redha dan tenang. Jiwa yang tenang adalah jiwa yang selalu berhubung dengan Allah swt.

Seseorang yang ingin meraih ketenangan hidup mesti redha menjalani hidup seperti yang di tentukan oleh Allah swt. Perlu diketahui bahawa sumber ketenangan hidup bagi seorang Muslim ialah iman kepada Allah swt dan selalu mengingatiNya. Keadaan itulah yang mendatangkan keredhaanNya iaitu tujuan utama setiap orang beriman.

Allah swt berfirman yang bermaksud, "Orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram (tenang) dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingat Allah-lah hati menjadi tenteram." (Ar Ra'd: 28).

Oleh kerana iman merupakan sumber ketenangan maka seorang Muslim merasa ringan dan sentiasa bersedia dalam menjalankan tanggungjawab berat yang dipikulnya. Mereka akan mendapat balasan yang paling baik dari Allah swt seperti dalam firmanNya yang bermaksud, "Orang-orang yang beriman dan beramal soleh, bagi mereka kebahagiaan dan dan tempat kembali yang baik." (Ar Ra'd: 29).

0 comments:

Post a Comment