Tuesday, January 11, 2011

Sweet Simplicities

Seperti daun kucai
Bunga warna putih
Ada enam kelopak
Simple and sweet

Sweet Simplicities

Sweet leaves so crisp do fall from trees up high
To greet the gentle change in time with peace
These red and golden dreams so fresh breeze by
And then they help my worry to decrease.

Sweet stars a glowing in the sky so dark
They shine and give an everlasting light
Their winks to me give out a brilliant sparks
My frown does fade; I see their love so bright.

Sweet sunsets grace the heavens in a breath
And sweep smooth paint across the sky so blue
To make a fantasy so free from death
The colors of delight perfect my view.

The beauty of nature each day is grand
My heart dance with warmth up on the land.
(J M Landry)

Gambar bunga diambil di perkarangan ofis lama. Belum dapat cari nama saintifik pokok ini tapi aku menggelarnya pokok kucai kerana bentuk daunnya yang nipis dan runcing. Bila ditanam dalam kelompok atau berbaris ia memang cantik dengan bunga yang putih bersih terserlah di celah daun yang hijau pekat. Ada sejenis lagi pokok kucai ini dengan bunga berwarna pink.

Sebenarnya landskap di ofis ni di ganti dua minggu sebelum Menteri Besar datang untuk meresmikan korban perdana tahun lepas. Sebelumnya halaman kecil berbentuk oval yang ditumbuhi rumput kerbau di hadapan ofis ini memang sudah lama jadi buah mulut staff. Bukan apa, terlalu sederhana iaitu hanya ada dua tiang bendera, dua bulatan dengan tumbuhan berdaun kuning dan hedges pokok ixora yang mereket. Rupa-rupanya dalam kesibukan mengatur program dan sambutan untuk MB sempat juga tempat tersebut bertukar wajah. Tak sampai dua minggu dengan bayaran belasan ribu taman kecil menjadi landskap seperti dalam majalah.

Sebenarnya keindahan adalah pada hati yang merasa. Jika hati tenang dan berkenan, melihat sekecil-kecil bunga, sedikit warna pelangi atau seulas senyuman sudah cukup untuk membawa kegembiraan. Tidak semestinya sesuatu itu mahal, digilai oleh ramai orang atau susah untuk mendapatnya. Hati berdetik dan berbisik.....kekadang asyik merenung bintang di langit, terlupa pula pada rumput yang dipijak di bumi.

0 comments:

Post a Comment