Wednesday, June 23, 2010

Bestnya Rehlah

Santai di tepi sungai
Mendengar tazkirah
Sayur untuk dimasak
BBQ ayam

Gambar diambil semasa aku bawa Kha rehlah pada 18 Jun 2010 yang lalu. Biasalah bila cuti sekolah Kha sibuk nak rehlah, tempat mesti ada sungai untuk mandi dengan kawan-kawan dan harapan untuk mencari Silurus glanis. Mana lagi nak cari tempat yang dekat kalau tak ke kebun Pak Kholil. Rombongan kami bertolak waktu pagi, dalam masa 40 minit dah sampai. Setelah sarapan diiringi oleh deruan air sungai (masing-masing bawa dan share) kami dipecahkan kepada beberapa kumpulan. Para ibu sibuk melayan anak kecil di tepi sungai yang memang suka kalau dapat main air.

Kumpulan banat diberikan penerangan tentang alam agar mereka dapat mengaitkan tentang ikan, air dengan persekitaran yang mereka lawati. Satu cara untuk tadabbur alam dan menghayati penciptaan Allah swt. Kerja para ibu dan remaja perempuan ialah menyediakan makanan untuk makan tengahari dan minum petang manakala para bapa sediakan BBQ.

Kecewa benar Kha kerana aku terlupa suruh dia bawa kasut untuk jungle trackking bersama kumpulan remaja lelaki. Nasib baik ada orang bagi pinjam kasut. Hampir jam 11 pagi baru banat, aulat dan remaja mandi sungai di tempat yang berlainan.

Berselera betul makan tengahari hari tu, selain dari BBQ ayam ada pula ikan sungai bakar, gulai tempoyak, ulam dan sambal. Dalam sibuk ni ada kenangan bagi kawanku iaitu Am, cermin keretanya retak terkena batu ketika dalam perjalanan dan Az kameranya terjatuh ke dalam sungai.

Walaupun rehlah hanya sehari dan yang paling seronok ialah anak-anak namun ramai yang berharap dapat rehlah lagi di di kebun Pak Kholil di musim cuti sekolah bulan Disember akan datang. Insyallah.

0 comments:

Post a Comment