Thursday, June 17, 2010

Umpama Madu dan Semut

Madu umpama dunia yang sentiasa kita kagumi dan impikan manakala semut-semut adalah kita yang digelar anak cucu Adam. Semakin besar nafsu kita mengejar dunia maka semakin besar pula kecelakaan dan bencana yang menanti. Dunia laksana pisau yang mempunyai dua mata tajam iaitu ia boleh menyelamatkan atau membinasakan.

Ia menyelamatkan bila dijadikan sebagai tempat mencari bekal untuk meraih keredhaan Allah swt. Sebaliknya ia membinasakan jika dijadikan sebgai tujuan dan perjuangan utama dalam hidup.
Tiada manusia yang terselamat dan aman dari tipu dayanya melainkan orang yang yang arif dan sedar akan hakikat dunia itu sendiri. Tidak kira miskin atau kaya, tua atau muda, sakit atau sihat masing-masing ada impian tersendiri dalam mengejar dunia.

Namun keadaan dunia dijelaskan Allah swt dalam firmanNya yang bermaksud, "Ketahuilah bahawa sesungguhnya kehidupan dunia hanyalah permainan dan suatu yang melalaikan, perhiasan dan bermegah-megah antara kamu serta berbangga-bangga tentang banyaknya harta dan anak, seperti hujan yang tanaman-tanamannya mengagumkan para petani, kemudian tanaman itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning kemudian menjadi hancur. Dan akhirat (nanti) ada azab yang keras dan ampunan dari Allah serta keredhaanNya. Dan kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu." (Al Hadid: 20)

0 comments:

Post a Comment