Monday, June 21, 2010

Manusia Dan Kematian

Setiap makhluk yang bernyawa pasti mati dan dalam Al Quran Allah swt menerangkan hakikat ini melalui firmanNya yang bermaksud, "Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan." (Ali Imran: 185) .

Hidup di dunia tidak kekal dan setelah mati kita akan melangkah dalam kehidupan yang sebenarnya iaitu kehidupan akhirat yang abadi. Di sinilah perlunya muhasabah diri, ke mana kita akan ditempatkan, akan menjadi orang yang beruntung atau rugi? Dalam hal ini yang paling penting apakah persediaan dan bekal yang kita siapkan untuk menghadapi akhirat kelak?

Oleh kerana hidup di dunia merupakan kesenangan yang sementara maka Rasulullah saw menganjurkan agar umat baginda banyak mengingati mati kerana terdapat banyak hikmah dan fadilat dalam melakukan perkara tersebut.

Baginda bersabda: Perbanyak-lah mengingat mati kerana sesungguhnya mengingat mati dapat membersihkan dosa-dosa dan menamkan rasa zuhud terhadap perkara duniawi. Apabila kalian mengingat-nya ketika kaya nescaya mengingat mati itu dapat meruntuhkannya. Dan apabila kalian mengingatnya ketika miskin nescaya hal ini kan membuatmu redha dengan keadaan hidupmu. (HR Ibnu Abu Dunya)

0 comments:

Post a Comment