Monday, February 27, 2012

Ke KL Dulu-dulu

Tol Jalan Duta
Ampang
Ampang
DUKE
Muzium Negara

Lawatan ke KL ketika di sekolah rendah memang membawa banyak kenangan kerana itulah kali pertama aku pergi ke tempat yang jauh. Melihat bangunan tinggi dan kenderaan yang banyak di dalam kota. Kami sempat singgah di Pedas, NS untuk melihat kolam air panas. Dengan berhati-hati kami sua tangan ke dalam air kolam dan kehairanan macamana air boleh jadi panas? Lebih pelik bila ada pengunjung lain cuba merebus telur ayam dalam kolam tersebut.


Kami tiba di KL sebelum tengah hari dan bas melalui jalan di hadapan bangunan Parlimen. Wah, tingginya dan kami dah diberitahu ia lebih empat puluh tingkat. Setelah melawat Tugu Negara kami dibawa ke Lake Garden. Masing-masing pilih tempat nak buka bekal makan tengahari, ada yang di bawah pokok, tepi rumpun buluh atau pinggir tasik. Bukan apa sangat bekal yang dibawa sekadar nasi putih, telur masak kicap dan tempe goreng. Yang berada sedikit adalah bawa lauk ayam. Tak ada tupperware atau polystyrene kerana semua dibungkus dengan daun upih atau daun pisang.

Kemudian barulah kami ke Masjid Negara dan melawat Muzium Negara. Dalam muzium kami jalan mundar mandir melihat barang-barang lama yang dipamerkan tetapi yang paling manarik ialah haiwan-haiwan yang telah diawetkan.
Akhir sekali kami pergi ke kilang membuat minuman F&N, dan untuk kesekian kalinya pelik melihat mesin membuat beratus-ratus botol plastik dalam seminit dan bagaimana air oren dibotolkan. Lewat petang baru kami bertolak balik dan tiba di kampung hampir subuh. Sebulan bersiap untuk pergi dan sesudah itu sebulan pula barulah cerita seronok lawatan ke KL padam. Hati berdetik dan berbisik........ sampai sekarang pun aku yang di ulu ni masih teruja bila sesekali berada di KL,....... melihat ibu negara katakan.

0 comments:

Post a Comment