Monday, June 21, 2010

Seni Bertegur Sapa

Orkid harimau
Setangkai orkid harimau
Close-up bunga

Tiga gambar orkid harimau diambil di nursery bunga di tempatku. Aku dan Kha balik dari kampung menaiki bas express. Di hadapanku dua orang wanita pertengahan umur bersembang tentang rumah yang ditinggalkan sebentar kerana menziarahi anak di bandar. Ayam itik siapa yang beri makan dan pokok siapa pula yang siram.

Seorang berata: Saya paling risau orkid saya, ada le 100 pasu. Jiranlah yang tolong siramkan. Yang seorang menjawab: Orkid saya pun banyak juga, pantang ada pameran saya mesti beli. Mereka terus berdiskusi tentang orkid dan aku yang mendengar tak tahan lalu menyampuk: Saya pun tanam orkid, ada sikit-sikit disangkut kat pondok dan di dahan rambutan.

Seorang bertanya kepadaku dengan loghat Jawa: Engkau ada tanam baterplai (phalaenopsis)? Tak, cuma cattleya kataku. Lepas tu kami dari tiga tempat duduk yang di asingkan oleh laluan tengah terus bersembang sampai tak ingat orang lain. Kuat pulak tu agar masing-masing dapat mendengar.

Akhirnya setelah bas menempuh perjalanan berpuluh kilometer kami pun bertukar nombor telefon dan berharap dapat berhubung jika ada kelapangan. Kerana orkid, mudahnya dapat kawan......

0 comments:

Post a Comment