Tuesday, August 3, 2010

The Best Orchids

BEST ORCHIDS
Dendrobium Euobi Purple

Rhynchostylis gigantica x
Rhynchostylis retusa

LAIN-LAIN

Cattleya Lucky Strike
Phalaenopsis
Cattleya percivaliana

Sebahagian dari gambar orkid yang sempat aku rakam ketika Agrofest di Infoternak Sungai Siput pada 5-8hb Ogos 2010 yang lalu. Aku hanya pergi ke tempat pameran dan jualan orkid, nursery menjual pokok bunga, tanaman hiasan dan booth JPV Perak. Sebab nak cepat dan kamera pun yang jenis biasa-biasa saja jadi gambar yang diambil tak semuanya memuaskan hati.

Insyallah aku akan upload banyak gambar lagi untuk label orchid di masa akan datang. Di pameran tu ada orkid yang jarang aku nampak dan yang tak pernah nampak dengan bentuk yang unik. Nama orkid pun terlampau banyak dan bermacam-macam hingga nak mencatatnya jadi satu masaalah pula.

Salah satu orkid yang mendapat tempat istimewa sebuah meja di tengah ruang pameran ialah Papiopadillum. Ada 6 pasu dengan berlainan jenis bunga, semuanya cantik, menarik dan awesome. Selain itu ada juga Bulbophyllum, Arundina, Dendrochillum, Liparis, Rodriguezia dan orkid-orkid lain yang namanya biasa didengar.

Yang mendapat gelaran orkid paling best ialah Dendrobium, Rhyanchostylis dan Catasetum. Sayangnya si Catasetum bunganya sudah kecut jadi tak dapat nak menilai kecantikan atau mengambil gambarnya. Begitulah bunga, bila sudah jadi ratu
ia tetap dipamer walaupun layu dan pudar warna. Namun begitu tiada sseorang pun yang mempedulikannya.....

1 comments:

MamaYatie said...

tngk orked ingat arwah mak saya,pencinta orked arwah tu masa hidupnya :(

Post a Comment