Tuesday, August 3, 2010

Hasad Dan Takabbur

Syaitan selalu menyuruh manusia agar mengerjakan perkara-perkara yang dibenci Allah swt hingga menyebabkan mereka diancam dengan balasan neraka. Allah swt berfirman yang bermaksud, "Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan. Barangsiapa yang mengikuti langkah-langkah syaitan maka sesungguhnya syaitan menyuruh mengerjakan perbuatan keji dan mungkar. Sekiranya tidaklah kurnia Allah dan RahmatNya kepada kamu sekelian nescaya tidak seorang pun dari kamu bersih (dari perbuatan-perbuatan tersebut) selama-lamanya tetapi Allah membersihkan siapa yang dikehendakiNya. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui." (An Nuur: 21)

Oleh itu seseorang yang ingin mensucikan jiwanya mestilah mengetahui langkah-langkah itu dan seterusnya menjauhkan diri dari mengikutinya. Langkah syaitan yang pertama ialah hasad dan takabbur kerana dia merasa dengki kepada Adam as.yang dimuliakan walau pun dijadikan dari tanah. Iblis enggan bersujud kepadanya.

Adapun sifat dengki iblis itu telah menjerumuskannya kepada tiga kesalahan besar iaitu mendahulukan pendapatnya di atas ketetapan Allah swt, memilih hawa nafsu dengan menentang perintah Alah swt dan menyombongkan unsur yang menjadi asal penciptaannya. Dengan adanya sifat-sifat ini iblis akan tetap menyesatkan ramai manusia kecuali orang-orang yang dipelihara Allah swt.

0 comments:

Post a Comment