Thursday, August 5, 2010

Kena Hantu Di Estet

Bila kami berpindah ke salah satu unit di rumah sederet di estet itu ramai penduduk yang lega kerana tidak memilih unit ynag di sebelah kiri. Unit kosong ini dilabelkan 'keras' dan orang-orang yang pernah tinggal di situ khabarnya telah melihat penunggunya yang bermata merah di dapur. Mak dan aku yang terpengaruh dengan cerita ini cukup seram setiap kali mendengar bunyi yang mencurigakan dari rumah sebelah yang hanya dipisahkan oleh dinding papan.

Kami paling takut jika abah balik lewat senja dan kami akan duduk diam-diam menghadap lampu pelita minyak di sebelah Mak. Sewaktu Mak solat aku dan adik duduk di belakangnya sambil melihat bayang-bayangnya di dinding. Bilalah nak siap.......lambatnya. Di estet tidak ada lampu letrik dan semua kanak-kanak mesti masuk ke dalam rumah sebelum senja. Tutup tingkap, pintu dan jangan buat bising atau berkeliaran di halaman.

Pada satu petang aku dan kekawan pergi ke perumahan tempat kami mengambil jambu China dulu. Di sana kami lihat orang berkerumun di dalam sebuah rumah. Orang-orang cuba memegang dan menenangkan seorang wanita yang menjerit-jerit dan ingin melarikan diri.

Bila wanita itu telah terbaring ibu jari kakinya telah dipicit dengan bawang putih dan lada hitam oleh seorang lelaki tua. Kali ini wanita dan orang tua itu bersoal jawab dengan kuat dan berulang-ulang: Aku nak balik..aku nak balik .kata wanita itu....Siapa tuan engkau? Siapa tuan engkau? tanya orang tua tersebut.

Akhirnya wanita itu kalah setelah orang tua itu mengipaskan daun durian belanda ke badan wanita itu dan bertakbir. Dan daun tersebut hanyutkan ke tengah sungai. Orang di estet kata wanita itu terkena hantu pelesit dari belalang. Mendengar itu kami cabut lari balik ke rumah dan terpahat dalam kepala: Jangan tangkap belalang hijau berbentuk daun kerana hantu pelesit menumpang di situ. Search: Estet

1 comments:

- iam.biya - said...

macam cite kat tv..biya pernh tengok.. yg tv 2 tu.. seram jugak ,,huhuhu..tapi biasalah..seorg penakut..seme takut kan?hik3

Post a Comment