Saturday, August 7, 2010

Masanya Bertadarus

Kalau ibu bapa sejuk hati tengok anak-anak ngaji Al Quran, sekarang aku pun sejuk hati tengok para makcik di tempatku pagi-pagi lagi dah pergi ke surau hendak bertadarus. Dengan suara ceria mereka menyapa dan memberi salam, yang berbasikal, bermotor atau berkereta kepada mereka yang berjalan kaki beriringan berdua atau bertiga.

Teringat mak di kampung yang juga bertadarus di rumah kawan-kawannya. Mak membawa Al Quran saiz XXL sebesar kertas lukisan kerana katanya tulisan di Al Quran kecil tak berapa jelas dan mata cepat letih membaca. Pada hari biasa mak akan membaca Al Quran selepas solat maghrib dan subuh sekurang-kurangnya dua mukasurat.

Bila anak cucu datang mak akan minta bacaannya disemak, katanya nak uji izhar dan idgham, mad dan dengung. Aduh mereka kata, lambatnya mak tok baca,........ngantok tunggu. Tapi mereka duduk juga sambil memegang Al Quran sebesar tapak tangan, mendengar dan menyemak. Sesekali mereka menegur; bukan macam tu mak tok, shad, dhad, ghain....itu stail orang Banjar!

Tetapi para makcik di tempatku ni ramai yang baca laju dan tajwidnya tepat. One sitting dapat baca dua juz secara bergilir hingga orang lebih muda pun tak terkejar. Mereka cukup arif dengan tajwid jadi mudahlah nak tumpang check bacaan. Mereka juga tekun membetulkan setiap kesalahan.

Terimakasih aku pada Minah, Mai, SHSM kerana dapat sesama ngaji selama ini, walaupun seminggu sekali. Aku dapat rasa bacaanku bersama para makcik di surau lebih baik dan bermakna dari tahun-tahun lepas. Alhamdulillah kerana dengan bertadarus kami dapat memulakan hari ke sepuluh Ramadhan ini dengan Surah Al Kahfi....

0 comments:

Post a Comment