Tuesday, July 19, 2011

Meyakini Janji Allah

Orang-orang mukmin yakin bahawa Allah swt sahaja yang menguasai diri setiap manusia dan seluruh alam ini. Oleh itu mereka sentiasa menyerahkan diri serta bertawakal kepadaNya dalam apa jua keadaan. Allah swt berfirman yang bermaksud, " ...Dan hanya kepada Allah hendaknya kamu bertawakal, jika kamu benar-benar orang yang beriman. (Al Maidah: 23).

Kerana menyedari hakikat ini orang-orang mukmin bersegera mencari rahmat dan kasih sayang Allah swt. Ianya dilakukan dengan merendahkan diri dan berdoa memohon keredhaanNya melalui ucapan dan amalan soleh. Kehidupan seharian dilalui dengan harapan agar ianya menjadi ibadah yang diterima dan diredhai olehNya.

Adapun segala amalan soleh yang dilakukan dengan penuh ketaatan dan keikhlasan serta bersungguh-sungguh akan dibalas dengan pahala yang berlipat ganda. Allah swt menjanjikan tempat tinggal yang terbaik di akhirat yang berupa syurga yang kekal selama-lamanya. Allah swt berfirman yang bermaksud, "Dan barangsiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya dan takut kepada Allah dan bertakwa kepadaNya, maka mereka adalah orang-orang yang mendapat kemenangan." (An Nur: 52)


Mudah-mudahan Allah swt menunjukkan kepada kita jalan yang lurus dalam kehidupan kita sehari-hari. Kita juga memohon agar kita diberikan hidayah oleh Allah swt untuk menggunakan kesempatan yang ada dalam bulan Ramadhan yang mulia ini untuk mengabdikan diri kepadaNya. Hanya Dialah Sebaik-baik Pelindung dan Sebaik-baik Penolong.

0 comments:

Post a Comment