Tuesday, August 3, 2010

Pisang Lemak Manis

Tiga tandan pisang
Pisang muda

Buah cukup matang
Rumpun pisang

Gambar diambil di belakang rumahku. Pokok pisang yang aku tanam bersama Haq, aku yang gali lubang dan dia tolong letakkan pokok saja. Dah tiga kali berbuah, kali ini tiga tandan sekali gus. Pokok ni rendah dan kecil sepadan dengan buahnya yang comel dan bilangan sisir yang sedikit.

Rasanya tak ada masaalah nak makan buah pisang ni kerana saiznya lebih kecil dari buah pisang emas. Buahnya boleh dimakan walau masih ada warna kehijauan pada kulitnya. Tetapi jantung pokok pisang ni tidak boleh dibuat ulam kerana dari pengalaman sendiri ia berasa pahit setelah direbus.

Memori pokok pisang ni ialah benih pokok dibawa oleh arwah abah dari kampung untuk ditanam di belakang rumahku. Bila hendak bertolak balik dari kampung dan kebetulan jika ada pisang yang sedang masak abah akan bekalkan. Katanya biar semua orang kenyang.

Aku letak di tepi seat hadapan kereta dan sememangnya demand untuk pisang ni sewaktu dalam perjalanan sangat tinggi. Ada saja yang hulurkan tangan meminta. Untuk perjalanan sejauh 500km kami sekeluarga boleh habiskan satu tandan pisang lemak manis, bukan banyak cuma kira-kira 50 biji saja.

0 comments:

Post a Comment