Friday, August 20, 2010

Vanda Miss Joaquim

Vanda Miss Joaquim
Miss Joaquim, close up
Daun jenis terete

Gambar diambil di Agrofest 2010. Orkid ini tergolong dalam Vanda jenis daun terete atau daun berbentuk silinder seperti pensil. Daunnya panjang antara 4 hingga 6 inci samada dengan hujung tajam atau tumpul. Orkid ini orang kampung panggil orkid tulang.

Sekarang orkid ini telah dikacuk untuk mendapatkan bunga yang pelbagai shade warna tetapi mengekalkan warna asalnya iaitu pink keunguan. Bunga yang berwarna pucat adalah kacukan antara orkid ini dengan jenis alba atau putih.

Orkid ini adalah orkid yang paling awal aku kenali selain orkid jengking (Arachnis), orkid pinang (Spathoglottis), orkid belukar (Arundina) dan orkid bulan yang banyak tumbuh di dahan pokok getah. Orkid ni ditanam oleh mak tunang pakcikku di halaman rumahnya di Felda dan pokok orkid paling subur yang aku pernah tengok.

Ada empat atau lima baris orkid tulang dan orkid jengking ditanam dekat dengan ampaian kain. Bunganya memang banyak dan bila nak balik ke kampung aku diberi hampir lima belas tangkai. Jenuh juga menjaganya agar tak patah remuk di langgar orang yang berhimpit dalam bas awan dalam perjalanan jauh ke kampungku.

0 comments:

Post a Comment