Tuesday, August 3, 2010

Yesterday Is History

Bermula dari kuntum
Bunga yang mekar
Sehabis mekarHampir layu

Yesterday is History

'Tis so far away
Yesterday is poetry
'Tis philosophy

Yesterday is mystery

Where is today

While we shrewdly speculate

Flutter both away
(E Dickinson)


Gambar diambil semasa pameran Agrofest 2010. Bunga yang bermula dari kuntum akan mekar dan kemudian menjadi layu. Begitu juga sesuatu yang baru akan menjadi lama. Masa sekarang akan berlalu menjadi semalam dan ditinggalkan semakin jauh. Walau pun masih ada sedikit saat yang masih diingati namun kebanyakannya dibiarkan berlalu atau terpaksa dilupakan.

Tiba-tiba petang ni ku dengar khabar bahawa seorang tua yang dihormati ramai kerana ilmu dan jasanya telah dimasukkan ke hospital dan dalam keadaan kritikal. Teringat aku cerita kekawan bahawa ustaz ni dari muda hingga mencapai umur lanjut ni sentiasa menyebarkan ilmu dengan ikhlas terhadap murid-muridnya serta prihatin terhadap masyarakat.

Sudah menjadi ketetapkan Allah swt walau bagai mana cara perjalanan hidup seseorang itu dia tetap akan pergi suatu hari nanti. Beruntunglah orang-orang yang telah berada di jalan yang lurus kerana mereka telah meninggalkan suatu yang baik untuk manusia dan mendapat balasan kebaikan yang banyak di akhirat kelak.

Dalam aku merakam gambar mawar terserlah satu kenyataan hidup yang mesti diambil iktibar......bahawa sesutu yang hidup akan mati, segala sesuatu akan binasa.

0 comments:

Post a Comment