Sunday, September 19, 2010

Jutaan Bedak Sejuk

Kalau bau busuk serumah tak ada yang dapat mengalahkan bau bedak sejuk yang sedang diproses atau bau ikan pekasam yang sedang digoreng. Tetapi bau ini harum bagi orang yang sudah biasa dan sukakannya. Kedua-duanya aku ada terlibat kerana nenek suruh aku buat kerja, katanya bila besar nanti senang dan pandai.

Untuk buat bedak sejuk beras direndam sekurang-kurangnya enam bulan kerana lebih lama diperam lagi baik, lebih halus hasilnya. Botol-botol beras rendam ni disusun berderet di tepi dapur hingga tiba masa memproses isinya. Bau semerbak ni bermula dari sini. Beras dari tiga-empat botol dimasukkan ke dalam besin, dikacau, dibiarkan beberapa jam hingga mendak. Kemudian airnya dibuang dan proses mengganti air ini diulang sebanyak tiga kali.

Kemudian beras tadi dimasukkan dalam kain kasa, dipunjut dan gantung dari alang di tengah rumah. Airnya dibiarkan menitis dan ditadah dalam baldi. Maknanya semalaman kami terpaksa menghidu baunya. Esok pagi baru tepung ini ditambah sedikit air dan digentel kecil-kecil dan diletakkan di atas dulang beralas kain kasa. Bedak ni dijemur dengan daun pandan hiris selama dua-tiga hari hingga betul-betul kering.

Packing mudah saja, iaitu dimasukkan ke dalam botol air cap badak dengan campuran bunga kenanga, tanjung dan cempaka. Bedak sejuk ni diguna sendiri tetapi lebih banyak dijual pada orang kampung. Walaupun tak ada GMP logo namun ramai orang yang suka bedak sejuk nenek. Kalau dikira dari remeja hingga tua nenekku dah buat jutaan biji bedak sejuk......... cuma tidak jadi jutawan aje.

3 comments:

iza said...

Ya..bedak sejuk org dulu2 mmg berkesan jd ubat dan penawar tp yg skrg ni bedak sejuk segera...Sempat jgk merasa titik bedak sejuk atas kain dulu2....skrg ni tok dah tak ada...

ashra said...

hehe.tringat zaman pakai bedak sejuk kat muka bujang2 dulu..skang ni takut suami terperanjat je.keke

Nobita Sensei said...

pakai bedak sejuk lagi bagus dari pakai bahan-bahan kimia~

Post a Comment