Thursday, September 2, 2010

Keluar Masuk R&R

Pokok berbunga merah
Kuntum-kuntum bunga
Bunga yang kembang
Kuntum dan bunga
Biji benih

Gambar diambil di R&R Bukit Merah. Hampir setiap dua minggu sekali aku lalu atau singgah di R&R ini dalam perjalanan ke Sungai Dua Pulau Pinang. Selalunya berhenti untuk solat asar dan minum secawan milo kosong.

Pokok ni ditanam berderet di hadapan R&R dekat temapt parkir kereta. Kelihatan menarik kerana dari jauh lagi sudah nampak bunganya yang berwarna merah di hujung dahan.
Bila dilihat betul-betul bunga yang mekar halus gebu seperti 'powder puff'' atau penyapu bedak. Permukaan tanah diturap tar di bawah pokok juga menjadi merah kerana bunga yang gugur.

Mula-mula ambil dua gambar saja tapi beberapa bulan berselang aku ambil lagi kerana kali ini pokok berbunga lebat. Kebetulan di dahan sedikit tinggi ada beberapa pods bijinya jadi aku dan K menarik-narik dahan ke bawah. Pekerja PROPEL pula menegur: Nak buat apa? Aku
memuji: Cantik pokok ni, minta sikit bijinya ye, sambil tangan pantas memetik pods biji.

Walau apapun aku yakin pokok ni saudara mara pokok-pokok 'rain tree' yang ancient dan famous dekat Taman Tasik Taiping dan termasuk dalam family pokok Leguminosae atau kekacang. Tetapi bunga pokok ni berwarna putih dan pink bukan merah terang seperti bunnga di R&R. Teringin pula nak semai benih dan tanam untuk hiasan di halaman rumah yang sekangkang kera.

0 comments:

Post a Comment