Thursday, September 23, 2010

Merah Putih Anthurium

Anthurium merah
Anthurium merah
Yang merah dan putih
Anthurium putih
Apabila matang

Gambar anthurium merah diambil di nursery bunga dan yang putih di Seremban. Kalau tengok jambangan bunga yang mahal mesti ada anthurium mungkin kerana ia lambang kemewahan. Dari perspektif penjual bunga ia tumbuhan segar yang tahan lama, matching dengan pelbagai bunga dan mudah didapati. Ia digelar painter's palette kerana bentuk daun merah leper dengan stem di tengahnya seakan bekas cat pelukis. Aku senang ingat nama anthurium sebab perkataan 'hantu' ditambah 'ium' sahaja.

Walau tidak ada tanam sepokok pun di rumah tetapi setiap kali ke nursery bunga aku akan ambil gambarnya. Ketika di Seremban ternampak pula anthurium putih dengan stem yang berbentuk lain sedikit. Klik juga.


Ada satu lagi adik beradik si anthu ni, serupa daun dan palettenya tetapi stem di tengah-tengah curly dan slim. Namanya 'flamingo flower' sempena dengan bentuk paruh burung flamingo dan warna bulunya yang pink. Walaupun kedua-dua pokok ni banyak ditanam secara komersil di Cameron Highlands tetapi variety yang ada sekarang sudah sesuai dengan iklim tanah rendah.

1 comments:

LadyBird said...

bunga inilah yg dtnm d office akk.. tp akk x tahu nmnyer.. rupenyer menakutkan..

Post a Comment