Thursday, September 23, 2010

Nazar Apam Beras

 
 Crossandra
 Aka "Firecracker Flower"
 Suka lembab
Bunga mercun?
Penyeri halaman

Setelah dapat dua orang anak perempuan Abah bernazar kalau dapat anak lelaki nak hantar makanan pada orang kampung pada bulan Sya'ban tiga tahun berturut-turut. Walaupun nasi minyak dan ayam masak merah juadah paling istimewa bagi orang kampung tetapi Abah dan mak tidak mampu memberinya. Lagipun ada lebihkurang 30 keluarga yang tinggal di kampung kecil kami.

Oleh kerana hanya sebut makanan dan tidak specify jenisnya jadi keluargaku sepakat buat sesuatu yang murah dan sedap. Bahan yang diperlukan mesti mudah didapati dan keluarga terdekat serta jiran tetangga dapat membantu menyediakannnya. Bila kata sepakat telah dicapai, setiap petang tiga empat hari sebelum hari yang ditetapkan tiba mak dan nenek bersama jiran menumbuk beras untuk dijadikan tepung.

Pada masa yang sama nenek membuat tapai nasi iaitu bahan utama untuk menyediakan apam beras. Kerja membancuh adunan apam dilakukan pada waktu malam dengan campuran air gula melaka, tapai dan tepung beras di dalam tempayan besar. Pagi esoknya barulah apam dikukus dalam talam besar menggunakan kawah dan tungku api di halaman rumah. Ramai juga yang datang membantu kerana selain dari dapat makan apam mereka juga tumpang bersembang
Apam yang telah sejuk dipotong bentuk diamond dan dimasukkan ke dalam pinggan batu berbunga kangkung warna maroon-purple dan ditutup dengan daun pisang. Rumit juga membawanya kerana di zaman tersebut tidak ada bekas polystyrene dan beg plastik pun susah nak dapat. Abah mengayuh basikal dan pakcik duduk di belakang sambil menatang dulang berisi pinggan-pinggan apam dan menghantar ke setiap rumah jiran sekampung.

1 comments:

Encik MamaT said...

best suasana kampung dulu2..... meriah... hidup bermasyarakat....

Post a Comment