Friday, September 3, 2010

Pokok Dukung Anak

Pokok dukung anak
Close up

Gambar diambil di belakang rumahku. Pokok ini nama saintifiknya ialah Phyllanthus niruri dan selalunya tumbuh di tempat terbuka dan lembab. Ia tumbuh tegak, berbatang lembut dan tingginya hanya 50 sm sahaja. Daun pokok dukung anak kecil-kecil dan di bawah permukaan daun terdapat biji-biji kecil yang berwarna hijau muda.

Pokok ini banyak khasiatnya dan seluruh bahagian pokok digunakan untuk tujuan perubatan. Ia dipercayai boleh mengubati penyakit saluran kencing dan batu karang, juga melancrkan perjalanan darah, mencegah jangkitan virus penyakit hepatitis, mengurangkan tekanan darah tinggi dan mengubati cirit birit.

Selain itu tumbuhan ini boleh mengawal gula dalam darah bagi orang yang ada penyakit kencing manis dan menghalang dari mendapat sakit hempedu. Untuk penyakit ini ambil seluruh pokok, basuh bersih dan campurkan ke dalam susu lembu atau susu masam. Minum susu ini setiap hari selama 45 hari berturut-turut.

Pokok ini juga amat mujarab untuk mengubati penyakit kuning pada kanak-kanak. Namun pengambilan tumbuhan ini secara berlebihan boleh melemahkan tenaga pada kaum lelaki.

0 comments:

Post a Comment