Sunday, September 19, 2010

Pokok Urang-Aring

Pokok urang-aringPokok banyak cabang
Dahan sudah dipetik

Semua gambar diambil di belakang rumahku. Nama saintifik tumbuhan ini ialah Eclipta alba dan ia mudah tumbuh membiak di tanah yang subur dan lapang. Pokoknya tumbuh tegak, mempunyai banyak cabang hingga kelihatan rimbun. Bunganya berwarna putih dan tengahnya berwarna kuning.

Daun pokok ini pula berwarna hijau, berbentuk memanjang dan apabila dilumatkan atau dipedapkan pada kulit ia boleh meninggalkan kesan hitam. Ia berguna untuk membuat tatoo dan menghitamkan rambut. Pokok ini sedikit kelat dan dapat menghentikan pendarahan misalnya muntah darah, batuk darah, kencing berdarah, berak berdarah dan luka dalam rahim.

Selain dibuat sayur pokok ini boleh menurunkan suhu panas badan, digunakan sebagai anti toxin, mengubati hepatitis dan menambah sel darah. Ia juga dipercayai dapat meningkatkan fungsi hati dan ginjal.

Keseluruhan pokok berguna sama ada ia segar atau setelah dikeringkan. Biasanya pokok segar ditumbuk lalu ditampal pada tempat yang sakit atau pada gusi untuk menghilangkan bengkak.. Ia juga boleh direbus dan airnya digunakan untuk mandian.

0 comments:

Post a Comment