Sunday, September 5, 2010

Sifat Mahmudah

Bunga kecil kuning
Oleander merah
Japanese rose

Sifat Mahmudah

Inilah sebahagian sifat mahmudah
Yang patut ada pada diri kita
Susah dimiliki payah dijaga

Hanya yang punya yang bermujahadah.

Ikhlas itu jiwa yang murni

Rahsia Allah di dalam hati

Terlalu sembunyi tapi dapat dikesan

Jika disuluh dengan saksama
Nista dan puji tiada berbeza.

Redha sifat hati yang suci
Ujian yang tiba rasa gembira

atau tiada apa terasa

kerana menerima anugerah Tuhannya.

Sifat sabar sedikit berbeza
Ujian yang menimpa sakit dirasa

Tapi dapat ditahan perasaannya

Hanya bermain di dalam sahaja

Di luar tidak nampak terang nyata

(Hijjaz)


Semua gambar diambil di nursery bunga. Lagu ini adalah salah satu lagu yang paling aku suka dan tidak pernah jemu mendengarnya. Senikata dan melodinya sangat memberi kesan besar pada diri. Teringat bila seseorang diuji oleh Allah swt maka tindakannya yang paling tepat dalam menghadapinya ialah dengan bersikap sabar redha dan ikhlas.

Mudah bagi orang yang melihat menyuruh yang diuji agar bersabar, masa akan menyembuhkan luka atau semua akan jadi elok nanti. Dan ramai yang boleh sabar termasuk orang kafir yang kekadang kesabarannya lebih kuat dari orang Islam. Akan tetapi Allah swt telah menjanjikan kemenangan di dunia atau pun di akhirat walaupun dan keampunan bagi hambaNya yang sabar dan teguh dalam iman.

Jika bersabar sesuatu yang payah maka redha lagi tinggi darjah kesukarannya. Gembira mendapat ujian kerana ini merupakan peluang dapat dekat dengan Allah swt dan risau jika mendapat terlalu banyak nikmat ditakuti melalaikan. Mungkin seorang dalam seribu pun susah nak jumpa manusia seperti ini, bak kata orang sekarang 'rare species'.

Dalam drama dan kehidupan harian ramai juga yang sebut, saya ikhlas menolong, saya ikhlas memberi atau saya ikhlas mengambil. Tetapi kalau ada insan yang sudi berbakti apalah salahnya, bersangka baik sambil berwaspada kerana ada orang yang mulut umpama madu namun hati sepahit hempedu. Kalau ingin berbuat baik tak payah canang kuat-kuat, Allah swt Maha Mengetahui semua rahsia hati....

0 comments:

Post a Comment