Thursday, October 14, 2010

Apa Hal Cymbidium

Orkid Cymbidium
Orkid Cymbidium
Tunas dari pseudobulb
Masih kuntum
Kuntum telah layu

Dua gambar bunga orkid Cymbidium diambil semasa Agrofest 2010. Cymbidium adalah antara orkid tercantik kerana bunganya besar, warna menarik dan tersusun dalam jambak yang panjang. Bila aku melihat satu jambangan bunga yang besar di foyer Hotel Equatorial Bangi aku bertanya, dari mana bunga ni? Kata pengubah bunga ia didatangkan dari Cameron Highlands. Masa tu aku belum kenal banyak orkid eksotik.

Sesiapa yang kenal orkid Cymbidium tak akan miss memuji orkid Cymbidium Cameron Highlands yang tumbuh subur dalam tub-tub besar. Kekadang dalam satu rumpun ada tiga empat tangkai bunga yang berbunga lebat. Pokok pun tumbuh selamba tidak diperdulikan di sudut nursery yang menjual bunga ros dan chrysentemum. Lagi geram melihat yang ditinggalkan ditepi kebun sayur, tapi bunganya Masyallah.

Tiga gambar di bawah diambil dari pondok orkidku. Pokok orkid Cymbidium yang aku tanam sudah membiak dari dua pseudobulb sudah jadi empat. Walaupun tidak begitu subur tapi satu masa tu keluar juga tangkai bunganya. Bila sudah tinggi sekaki kuntumnya menjadi coklat dan layu.

Kemudian bila pseudobulb jadi lima tangkai bunga keluar sekali lagi. Macam dulu juga.....layu. Orang kata kalau dah terjadi dua kali ia akan terjadi sampai tiga kali. Hati berdetik dan berbisik takkanlah Cymbidium aku ni jenis dari negeri orang putih...

0 comments:

Post a Comment