Thursday, October 28, 2010

Badan Yang Manja

Sebenarnya banyak perkara dan benda yang boleh dibuat sendiri tetapi mulut ringan menjawab tak ada bahan dan peralatan, tak ada ilmu serta kemahiran atau alasan yang paling mudah ialah tak ada masa. Nak makanan samada untuk diri sendiri atau menjamu orang lain lebih mudah cari yang orang sudah buat dan tinggal membayar sahaja. Nak lap tingkap, cabut rumput di halaman dan benda kecil-kecil yang yang lain pun cari orang juga. Yang kita tahu mencari duit.

Semua alasan yang mula-mula tadi betul belaka. Kalau dicongak kekadang 'membeli' dapat jimat kos dan masa walaupun terpaksa berkompromi dengan kualiti. Bukan tak boleh membeli barang siap dan servises tetapi bila dianalisa balik, masa yang dikatakan terbuang tadi sebenarnya dihabiskan untuk apa? Kalau semata-mata untuk meronda serta cuci mata di superstore dan lepak di hadapan tv tidaklah dinamakan perbuatan yang bijak. Tetapi inilah yang menjadi kebiasaan ramai orang sekarang, termasuk aku sekali .

Nak diikutkan memasak bukan perkara susah lebih-lebih kalau makan untuk hidup. Ikan atau ayam goreng, sayur hijau tumis, desert buah belimbing dan air oren sudah menepati nasihat para dietitian. Tak payah le membeli lauk kalau boleh kerana yang dimasak sendiri tentu dari bahan terbaik dan dijaga kebersihannya.

Begitu juga bagi sesiapa yang teringin nak membuat baju kurung. Belajar menjahit dalam seminggu sudah boleh buat baju kurung sendiri. Upah tailor (sekali ini sahaja) buatkan pattern kertas dari ukuran badan. Kemudian beli kain kapas yang murah dan gunting mengikut paper pattern tadi. Bila sudah menjahit sekali, yang seterusnya lebih confident dan mahir. Jadi baju keluarga pun tak payah mengupah orang lain.


Sebenarnya kita ni semakin tak reti buat apa-apa. Pelbagai skill telah hilang; dari memasak, mengemas sampai menjahit. Kalau bangsa kita sendiri yang boleh buat tak mengapalah tapi malangnya orang lain pula yang lebih mahir dan buat duit. Habis duit ke dema aje.

Bila kita tidak buat kerja sendiri jadi kita fikir semua perkara yang kita inginkan dalam dunia ini boleh dibeli dengan duit. Benarlah orang tua-tua kata badan jangan dimanjakan sangat nanti buruk padahnya. Aku heran bila nenek cakap badannya sakit-sakit kalau tak bekerja sementara badanku sakit-sakit kalau buat kerja.

0 comments:

Post a Comment