Monday, October 11, 2010

A Blossoming Rose

Ros oren
Ros merah
Ros kuning

A Blossoming Rose

Feeling full of immeasurable dreams
Desiring to burst forth with unfolding hues
Opening with the natural ease of sigh
Blessed with a spattering of morning dew.

Petals instinctively absorb rays of warmth
Releasing a heavenly fragrance so freely
Intoxicating all who inhale as they pass by
Holding a matchless moment...demurely.

Admiring eyes drink in your amazing beauty
As a stride slows and comes a standstill
Your charm prevents time from going forward
Attaching to a heart that is lastingly fulfilled.
(T A Moore)

Gambar ros merah dan kuning diambil di nursery bunga. Biasalah bila ke sana, bunga ros yang paling menyerlah dan menjadi tumpuan. Pasu-pasu bunga ini disusun dalam kelompok mengikut warna hingga rambang mata orang yang datang. Kekadang nak tergelak melihat mereka yang berdiri di keliling pokok-pokok ros. Memberi nasihat sesama sendiri tentang memilih pokok, serangan serangga, menjaga dan membaja sampai si penjual terdiam. Dia pun berundur ke belakang sambil tersenyum simpul. Lantaklah...yang penting orang beli, tak payah aku buka mulut kerana ada yang rajin tolong promsi.

Gamabr ros pink diambl dari pondok orkidku. The only rose plant I have in my garden. Aku letakkan di bawah pasu orkid yang bergantung. Dah dua tahun dalam pasu yang sama iaitu pasu kecil diameter inci atau 8 sm. Dari pemerhatianku pokok orkid lagi hardy dari pokok ros. Pokok orkid tak ada masaalah tak kena hujan atau disiram beberapa hari. Tetapi pokok ros akan layu daunnya dan jika dibiarkan terus daun akan luruh dan batang jadi kecut.

Kalau ros boleh berbangga kerana baunya wangi, orkid pun wangi juga. Cuma satu ros menang....selama ni aku belum jumpa orkid berduri.

0 comments:

Post a Comment