Tuesday, October 19, 2010

Dendrochilum carnosum

Orkid-orkid eksotik
Dendrochilum carnosum
Close up, bunga

Semua gambar diambil sewaktu Agrofest 2010. Dendrochilum carnosum adalah orkid dalam genus Dendrochillum yang hidup secara epiphyte (menumpang pada pokok), lithophyte (pada batu) atau di atas tanah. Ia banyak ditemui di Asia Tenggara terutamanya di Borneo dan kepulauan Filipina. Orkid ini digemari oleh orang yang sukakan kelainan selain dari pelbagai orkid kacukan yang biasa ditanam.

Pokok orkid Dendrochilum mengeluarkan bunga kecil wangi yang berbentuk bintang. Bunganya tersusun dalam dua barisan pada tangkai bunga yang panjang hingga ada yang mencecah 50 sm. Pseudobulb orkid ini berbentuk silinder atau sedikit kembung berukuran 4 hingga 10 sm dengan kelopak daun berwarna hujau atau coklat di bawahnya. Di atas pseudobulb ada daun satu atau dua daun. Kini ada lebih 300 spesis Dendrochilum yang telah didaftarkan.

Sebenarnya pameran seperti Agrofest ini dapat mengenalkan orang ramai pada pelbagai orkid yang masih belum diketahui umum. Kita juga berpeluang melihat orkid eksotik dari luar negara. Banyak faedahnya mengetahui khazanah hutan di negara sendiri seperti juga orkid yang mungkin ada nilai perubatan selain bunganya cantik dipandang dan sedap dicium.

1 comments:

LadyBird said...

comelnyer.. :)

Post a Comment