Sunday, October 24, 2010

Friends

Petunia, greenish
African violets
Adenium obesum

Friends

As we walk our path of life
We meet people everyday
Most are simply met by chance
But, some are sent our way.

These become special friends
Whose bond we can't explain
The ones who understand us
And share our joy and pain.

Their love contains no boundaries
So, even we are apart
Their presence enhances us

With warmth felt in the heart.

This love becomes a passageway

When even the miles disappear

And so, these friends,
God sends our way

Remain forever near.

(Anon)

Semua gambar diambil di nursery bunga. Petunia yang banyak didijual dan digemari orang ialah yang bewarna pink, maroon dan putih. Bunganya yang berwarna greenish ni jarang dilihat kerana kurang menarik. African violets ni pula bunganya ada pelbagai warna, memang fantastik dan sangat cantik.

Setelah tahu serba sedikit tentang pokok desert rose atau Adenium obesum ni terinigin pula untuk menanamnya. Izz pun ada kata dekat porch dan di tepi tangga beranda tu kosong sangat, tak nak taruk pokok ke? Dia mulalah suggest segala macam pokok, dari fern, keladi, dracaena, monstera dan orkid. Dan otak aku ligat memikir pokok apa yang murah, cantik dan yang paling penting tidak banyak kerenah nak menjaganya.

Barulah aku teringat desert rose yang sifatnya seperti tumbuhan gurun, suka kering dan tak payah siram dan suka matahari
. Malangnya pokok ni bukannya murah. Konon nak cari yang pink, tetapi tak ada yang berharga di bawah RM 30 walau dalam polybeg. Yang berwarna maroon dan putih atau yang kacuk dwiwarna dalam satu pokok lagi mahal. So, sekarang ni aku tanam aloe vera yang aku repot dari pasu di belakang rumah.

Seorang kawan, alangkah bertuahnya jika dapat yang macam aloe vera? Murah, bukan untuk hiasan, tak susah dijaga dan yang penting berguna. Aduhai!

1 comments:

Shino said...

waahhh...cantik...smua name bunga Izz hafal ke?hebat...leh decorate tuk rumh shino plak ps ni..hehehe...

Post a Comment