Saturday, October 2, 2010

From Enemy Number One

Bunga di tepi pagar
Sedang lebat berbunga
Jambak yang besar
Jambangan sempurna

Gambar bunga diambil di kawasan rumahku. Pokok ni dari rumah lama Cik Pah, kemudian dibawa ke kuaters sebuah research institute dimana dia tinggal. Ketika Cik Pah akan berpindah ke KL dia offer pokok ni padaku kerana nak dibawa tak ada kawasan nak tanam dan mungkin dia tak ada masa nak menjaganya. Kami berdua keluarkan pokok dari pasunya yang besar dengan susah payah dan bungkus akar yang masih ada tanah dalam beg plastik hitam. Kemudian angkat masuk ke seat belakang kereta dengan sebahagian batang dan daun pokok terkeluar dari tingkap.

Lalu aku tanamkannya di tepi pagar kerana pokok ni jenis memanjat.
Aku baja bila sempat dengan baja kimia untuk orkid. Mungkin empat bulan sekali pokok ni berbunga, bunganya mekar untuk dua minggu sahaja. Tetapi dua minggu sudah cukup untuk menikmati keindahannya. Kuntumnya purple dan bunga kembang berwarna pink dan bila hampir layu menjadi seakan putih. Selalunya sejambak mengandungi lebih dari 7 kuntum bunga.

Cik Pah memang sayang pokok ini. Aku teringat satu hari dengan excitednya dia kata pokok dipagar rumahnya sedang berbunga; indah tiada tandingan. Bila aku tengok aku pun jatuh hati juga dengan bunga ni. Hati berdetik dan berbisik, awesome. Kebetulan Cik Pah datang ke rumah hujung minggu lepas tapi sayang pokok tersebut tidak berbunga. Aku ingin berpesan pada Cik Pah yang janji nak lawat blog ni, inilah pokok yang dihadiahkan dulu.

To Cik Pah, my enemy number one, my former class mate, room mate, house mate and office mate.....these photos are especially for you.

1 comments:

ctpayong said...

cantik...cantik. apa nama bunga ni?

Post a Comment