Saturday, October 9, 2010

Ini Bedak Sejuk

Dijemur dalam dulang
Bedak hampir kering
Tunggu dibungkus

Gambar diambil di rumah Tok Ngah, kebetulan ketika aku ziarah di beranda rumahnya ada sedulang bedak sejuk sedang dijemur. Umur beliau lebih 70 tahun, tidak nyanyuk walaupun ketika berjalan perlu dipimpin kalau jarak lebih 2-3 meter. Mukanya bersih tak ada parut jerawat dan badannya pun kecil sahaja. Yang aku tahu Tok Ngah suka puasa setiap hari Isnin dan Khamis selain makan ulam yang ditanam di sekeliling rumah.

Bila aku ke pasar malam mencari bedak sejuk rupanya ia ada juga dijual bersama jamu dan ubatan tradisional. Tetapi bedak sejuk sekarang sudah ada inovasi baru iaitu telah dicampur dengan gamat,. Harganya RM 4.00, dipek dalam bekas pill transpaent dan isinya seberat 250 gm. Sebelum ni ada juga blogger kata dia nak usahakan bedak sejuk secara kecil-kecilan. Aku sarankan agar campurkan non alcohol perfume, tak payah guna bunga tanjung, cempaka dan kenanga yang semakin sukar diperolehi.

Apapun kalau nak cantik ramuan asli juga yang dapat bertahan. Walau lambat nak melihat hasilnya tapi kesan berpanjangan. Oh ya......tak le macam pokok durian kawin, cepat berbuah cepat reput dahannya sementara pokok durian kampung hidup hingga cucu cicit malahan piut dapat merasa buahnya.

1 comments:

lan_ax said...

idea yg menarik.. kalo ada modal, bole dikomersilkn.. bedak sejuk + perfume tanpa alkohol..
http://duitlama2u.blogspot.com/

Post a Comment