Thursday, October 14, 2010

Ketumpangan Air

Tumbuh di pasu
Gemar tempat lembap
Pokok matang berbunga

Gambar pertama diambil di taman Pusat Kesihatan Kecil. Gambar kedua dan ketiga diambil di belakang rumahku. Pokok kecil ini nama saitifiknya ialah Peperomia pellucida dan tumbuh secara menegak, bercabang serta membiak di tanah yang lembap. Batangnya berair dan mudah dipatahkan sementara daunnya berbau sirih dan berbentuk jantung. Bunga ketumpangan air berwarna hijau muda tersusun pada tangkai yang panjang. Buahnya berwarna coklat dan bijnya mengandungi minyak pati.

Tumbuhan ini kurang mendapat perhatian kerana kerap tumbuh di tempat tercemar. Sebenarnya ia boleh dibuat ulam dan daunnya mempunyai bahan anti bakteria. Ia di percayai dapat menyembuhkan penyakit kulit seperti bisul, jerawat dan bekas terbakar.

Selain itu ia dapat menyembuhkan penyakit gout, sakit sendi-sendi, batu karang dan sakit perut. Cairan batang herba ini pula berguna untuk merawat sakit mata, sakit bahagian abdomen, demam dan sakit kepala. Ada tiga cara penggunaan herba ini iaitu memakan daunnya sebagai ulam atau direbus dan diminum airnya. Untuk kegunaan luaran daun hendaklah ditumbuk lumat dan ditampalkan pada bahagian yang sakit seperti bisul dan gatal kulit.

0 comments:

Post a Comment