Monday, October 25, 2010

Melihat Mokara

Pokok orkid Mokara
Siap untuk dijual
Close up
Berwarna gold

Mokara Dinah Shore


Semua gambar diambil semasa Agrofest 2010. Pokok orkid yang paling banyak dijual di mana-mana pameran orkid ialah Mokara iaitu sejenis orkid monopodial. Orang pun suka membeli kerana batang pokok orkid yang panjangnya hampir setengah meter sudah ada tangkai bunga hanya RM 5.00 sebatang. Oleh itu pembeli lebih yakin yang pokok yang mereka beli akan berbunga lagi bila ditanam sendiri nanti.

Lalu makcik dan pakcik, baba dan nyonya, anei dan aci pun memborong. Apalagi yang sudah tahu macamana nak menanam orkid. Senang saja; ada tiang kayu, timbun sabut diperdu pokok orkid lalu biarkan hidup dan berbunga. Orkid Mokara memang sesuai ditanam di tanah lapang, tidak terlindung dan paling cantik kalau dalam barisan.

Aku pun ada sedikit pengalaman menanam Mokara dan setakat ni janji tak mahu menanam lagi. Habis lapan pasu Mokaraku telah terkena satu penyakit yang aku syak disebabkan oleh fungus dan bakteria. Masaalahnya ia menjangkit dari pokok ke pokok lain tapi cuma orkid jenis monpodial seperti Aranda dan Renanthera yang terkena. Nasib baik orkid Vanda aku tu sempat diselamatkan.

Mula-mula daun yang paling bawah kuning, layu dan luruh pada kadar sehelai dalam dua hari. Semakin lama semakin banyak daun luruh dan hujung akar udara jadi kering. Lastly hanya beberapa helai daun sahaja yang tinggal dan pokok pun nampak pelik kerana batang kering dan exposed. Pokok yang macam ni mesti dibakar untuk membunuh patogen yang masih ada.

Apapun kita cuci matalah dengan Mokara yang cantik ni terutama yang berwarna gold...

1 comments:

Encik MamaT said...

pokok periuk kera takde ke SF... sekarang ni orang tnam pokok periuk kera...

Post a Comment