Friday, October 15, 2010

Pokok Rambai Cik Normah

Pokok rambai berbuah
Buah rambai muda
Cantik bergantungan
Sudah masak, perang
Jatuh bertaburan

Semua gambar diambil di Kampung Ulu Kuang. Aku memang suka tengok pokok rambai yang sedang berbuah. Setiap dahan dan ranting mengeluarkan tangkai dengan buahnya bergantung macam mutiara dirangkai. Kat mana lagi ada pokok rambai kalau tidak di kampung-kampung. Macam pokok rambai dalam semak di tepi lorong ke rumah Cik Normah ni besarnya sepemeluk. Malangnya di hari ini dah tak nampak lagi pokok rambai dua tiga pemeluk besarnya.

Mungkin pokok rambai akan jadi salah satu pokok yang hampir pupus. Orang lebih suka tanam mangga nam dok mai, durian kawin, dokong Terangganu, nangka mastura, pulasan besar dan mata kucing yang buahnya semua manis macam madu. Buah rambai termasuk buah yang masam jadi tak termasuk dalam kategori buah berharga tinggi.

Pokok rambai Cik Normah berputik di bulan Mei. Jadi di pertengahan Ramadhan aku sempat merakam gambar buah rambai yang sudah masak dan berwarna perang. Sayangnya di bawah pokok sudah bertaburan buah yang gugur. Aku terpaksa memijak buah-buah di atas tanah untuk sampai ke tempat yang aku boleh ambil gambar dengan selesa. Bau masam manis buah terperam menikam hidung.

Nampaknya tiada siapa yang ingin memetik buah rambai kerana ramai orang sekarang tak kenal atau suka buah rambai. Hati berdetik......makan rambai ni kekadang jadi serba tak kena. Hanya setakat dapat hisap airnya kerana isi lekat pada biji. Jika telan terlalu banyak biji si pemakan akan alami sembelit pula.

1 comments:

LyNn HaMzAh said...

dah lama x makan rambai...dulu ada gak pokok kat kg...tp atuk dah tebang...

Post a Comment