Tuesday, October 19, 2010

Saja Cari Penyakit

Sepatutnya orang sakit yang paling arif dan tahu menilai betapa berharganya kesihatan dan berusaha untuk sihat semula. Tetapi kadangkala sebaliknya pula yang berlaku iaitu yang sakit lupa berpantang dan berubat sehingga peluang untuk sembuh diabaikan. Kes ini selalunya terjadi pada orang yang sudah berumur. Kanak-kanak pula mereka tak pandai buat tricks dan bila sakit nak cepat sembuh agar boleh bermain. Jadi mereka mudah dipujuk atau di gertak agar makan ubat dan hanya makan makanan yang disediakan oleh ibu bapa.

Teringat pula nenekku sebelah ayah yang selalu ke doktor kerana pening. Pertama doktor bertanya makan apa
ni mak cik? Selamba sahaja nenek menjawab, makan ikan masin doktor...kalau tak ada ikan kapak kering saya tak ada selera nak makan. Doktor pun cerita tentang penyakit dan bagi ubat. Tetapi pada pemeriksaan yang akan datang nenek macam tu juga. Ramai yang bagi nasihat terutama anak cucu dan jiran tetangga tetapi degil orang tua memang susah mengubahnya.

Ayah aku lain pula certianya, sebelum pergi jumpa doktor akan makan peria dan ulam untuk mengawal darah tinggi. Kekadang minum air rebusan daun betik atau hempedu humi yang sangat pahit. Bila doktor periksa memang bacaan tekanan ok tapi bila balik ke rumah makanan mesti berperisa tinggi. Kami selalu kata buat apa abah tipu diri sendiri? Kalau lauk tawar dia sendiri cari garam di dapur. Dia seronok anak cucu tumpang makan nasi gorengnya yang banyak ikan bilis dan kicap.

Aduhai, bukan ramai orang yang boleh bersabar tentang makan ni.....majoriti memang berpantang tapi pantang jumpa. Aku pun sama, dengar ada nasi Arab aku cari sampai jumpa dan orang kata makanan di suatu tempat rasanya sedap pasti aku nak cuba. Kalau makan ramai-ramai atau makn free lagi best sampai tak sedar janji nak kawal makan. Dan juga kerana hendak jaga hati orang yang menjamu kenalah makan lebih sedikit.

Tidak salah merasa makanan berminyak, tinggi kolesterol, kabohidrat dan gula serta dicampur pelbagai perisa sekali sekala tetapi malangnya tekak nak selalu. Satu lagi cara dan waktu makan, sepatutnya makan sedikit tapi kunyah lama dan jangan makan terlalu lewat apalagi hampir tengah malam.

0 comments:

Post a Comment