Friday, November 19, 2010

Sejak Jadi DO

Masa berkerja dulu dan merasa berduit sedikit aku tak berapa kisah sangat tentang harga barang dapur. Bawang, minyak masak, garam dan kunyit lambat habis sebab lauk banyak yang dibeli dari dimasak sendiri. Standard nak monitor naik turun harga barang pun berbeza. Lebih mengikut harga handbeg dan kasut, foundation dan powder, kain ela dan tudung. Mendengar harga barang naik hanya sipi-sipi kerana orang lebih banyak speculate bonus selepas pembentangan bajet dan harga petrol.

Bila tidak bergaji dan jawatan hanya sebagai DO a.k.a dapur officer jadi terpaksalah peka dengan harga barang untuk menjana makanan di dapur. Aduh........semua barang dibeli mesti menggunakan duit kertas setidak-tidaknya yang kecil berwarna biru. Pendik kata bahan untuk lauk pauk termasuk sayur mahal belaka. Juga gas dan minyak masak, susu dan tepung gandum. Dan bila memasak tak dapat lari dari membasuh pinggan mangkuk, kuali dan periuk belanga.

Rupanya sabun pencuci pinggan juga turut naik harga. Dari RM 3.70 tiga tahun lepas dah jadi RM 5.50 sekarang ni. Kalau berbelanja di mana pun mesti terkejut dengan harga barang-barang hingga aku terpaksa adakan list harga termurah dalam kepala untuk buat perbandingan. Harga sesuatu barang di superstore murah hanya jika ada sale, harga barang di kedai ubat yang menjual keperluan harian didapati boleh tahan dan harga paling mahal di convenient store.

Tak sempat aku nak fikir export dan import, cukai minuman keras atau rokok, pasaran saham dan harga jongkong emas. Para DO macam aku cuma fikir berbelanja untuk memberi yang terbaik untuk keluarga. Walaupun duit tidak menjamin kebahagiaan namun ramai orang sengsara kerana tidak berduit. Sebolehnya duit yang ada biarlah berkat kerana lebih baik yang sedikit tapi mencukupi dari yang berlebih membawa padah.

0 comments:

Post a Comment