Monday, December 27, 2010

Catasetum n Cycnoches

Pokok orkid Catasetum
Catasetum Jumbo Pearl
Catasetum Black Knight
Catasetum pilaetum
Cycnoches chlorochilon

Gambar pokok orkid dari pondok orkidku, gambar bunga diambil semasa Agrofest 2010. Catasetum adalah satu genus dalam famili orkid dengan pertumbuhan cara sympodial. Nama singkatannya Ctsm dan berasal dari Amerika tengah dan selatan terutamanya Brazil. Pseudobulbnya berbentuk cerut dengan daun-daun terdapat pada hujung bahagian atas manakala tangkai bunga keluar dari bahagian pangkal.

Catasetum akan mengeluarkan bunga jantan atau betina mengikut keadaan pertumbuhan pokok. Bunga jantan berwarna lebih cerah dan cantik manakala bunga betina berwarna hijau-kekuningan. Bunga jantan dan betina keluar dari pseudobulb yang berlainan.

Cycnoches adalah orkid yang hampir serupa dengan Catasetum. Pseudobulbnya boleh mencapai setinggi 8 hingga 20 inci. Tangkai bunga orkid Cycnoches keluar dari pucuk iaitu di bahagian atas
pseudobulb. Satu tangkai bunga ada satu kuntum hingga 30 kuntum bunga bergantung kepada jenis. Orkid ini lebih sukar didapati di negara kita.

Setakat ini aku hanya ada dua jenis Catasetum. Bunga orkid Catesetum tebal tetapi lembut dan tahan kurang dari dua minggu selepas mekar. Ia cepat layu dan rosak jika terkena air hujan. Anak pokok orkid Catasetum mudah didapati di sini dan kekadang dijual dengan harga RM 5 sahaja.

0 comments:

Post a Comment