Friday, December 31, 2010

Cendawan Pokok Getah

Cendawan
Cendawan
Cendawan
Cendawan
Cendawan
Cendawan

Gambar diambil di kebun getah di tepi Sungai Kampar. Kawan K mengajak kami melihat kebun duriannya yang terletak di tebing sungai tersebut. Sebelum sampai ke sana kami merentasi kebun getah dan perkara pertama aku tanya bukan adanya babi hutan atau pak belang tapi pacat. Aku fobia dengan pacat dari dulu kerana pacat naik ke badan secara senyap-senyap. Terkejut dan geli geleman bila terpicit badannya yang lembut anjal seperti belon. Hati berdetik dan berbisik......biarlah digigit oleh seekor kerengga, sekurang-kurangnya aku boleh penyetkan sampai hancur.

Petang tu lepas hujan dan mangkuk penakung getah yang dilekatkan pada pokok semuanya dipenuhi air. Ada sesuatu yang mengingatkan aku tentang selepas hujan dan batang getah reput. Cendawan! Aku biarkan K dan dua orang kawannya berjalan dahulu manakala aku tebongkok-bongkok mencari di celah kayu dan rumput. Tak ada pula cendawan tekukur atau telinga monyet di sini.

Yang ada cuma cendawan berwarna warni yang nenek moyang kata jangan diusik, beracun. Dah bersekolah dan selalu menonton National Geographic baru aku akui apa yang dipesan mereka tu betul. Sekarang ni kalau nak ambil cendawan kena berhati-hati kerana pokok tidak ditebang tetapi ada yang diracun. Begitu juga rumput rampai di sekelilingnya, takut racun mencemari cendawan tersebut. Satu lagi kita suka membeli.....bila dimakan baru tahu mudaratnya.

0 comments:

Post a Comment