Thursday, December 23, 2010

Menayang Cattleya

Pertama kali 3 kuntum
Ke dua 4 kuntum
Kuning dan merah
Cattleya sangat cantik
Bunga, close-up

Semua gambar diambil di pondok orkidku. Beginilah rupa orkid Cattleya, orkid yang sejak dahulu telah menarik ramai pencinta orkid. Orkid dari genus Cattleya ini telah dikacuk dengan orkid genus lain untuk mendaptkan orkid yang lebih cantik dan unik. Tidak dinafikan lagi bahawa bunga orkid Cattleya walaupun jangka hayatnya tidak lebih dari sepuluh hari tapi ia telah ditabalkan sebagai ratu orkid. Dan kebanyakan bunganya mempunyai bau yang sangat harum.

Tidak semena-mena pokok-pokok orkid Cattleyaku berbunga sakan dalam sebulan dua ni. Mungkinkah kerana cuaca lebih sejuk kerana setiap hari hujan turun? Ada juga terfikir mungkin kerana kesan kerajinanku yang bermusim membaja lebih kerap tiga empat bulan lepas? Apapun aku bersyukur sangat selepas satu, satu lagi pokok Cattleyaku berbunga. Tak miss ambil gambar setiap pokok kerana mana tau tahun hadapan mereka berpakat mogok atau nak pencen dari menayangkan kembang.

Seronok bila tengok pokok yang tak seberapa ni boleh mengeluarkan banyak bunga lawa. Masyallah. .....hati berdetik dan berbisik....tak rugi tanam Cattleya walaupun mula-mula cuba berorkid terasa sangat susah. Tak ingat pulak dari mana asal pokok ni, yang pasti dibeli. Hingga sekarang cuma ada empat pseudobulb dalam pasu kecil itu dan umur rumpunnya pasti kurang dari dua tahun. Kira sangat muda jika dibandingkan dengan usia tuannya.

0 comments:

Post a Comment