Wednesday, December 22, 2010

Pokok Nenas Widad

Ditanam di luar pagar
Pokok baru
Putik berwarna merah
Nenas muda
Semakin besar

Empat gambar di atas di ambil di luar rumah Widad di Bagan Serai. Keluarga Widad tinggal di kampung tersusun dan tapak rumahnya terletak di tanah lot berukuran 60' x 90'. Jadi di antara rumahnya dengan pagar hanya ada sedikit kawasan yang tinggal. Tapi nasib baik di luar pagar berhampiran jalan kecil masih ada tempat kosong yang boleh dimanfaatkan.

Pertama kali singgah menghantar Kha ke mari aku suka tengok pokok nenas yang ditanam di tepi longkang dan pagarnya. Ringan mulutku memuji tuan rumah tentang kesuburan pokok nenas dan rajinnya dia berkebun. Mak Widad kata datanglah lagi kalau nak merasa buah nenas ni dan ambillah anak pokok sekali. Cakap aje bila sudah sediakan tempat untuk menanam. Hati berdetik dan berbisik ........nak tanam kat mana ye? Mungkin kat bawah pondok orkid...

Akhirnya dapat juga aku merasa nenas dari ruamh Widad, boleh tahan manis tapi tak semanis nenas margarita yang aku makan di Sarawak. Besar juga buahnya tapi tak sebesar buah nenas yang nenek tanam semasa aku tinggal di kampung dulu. Sekali singgah di Air Hitam Johor ada ternampak nenas super besar ni dijual di gerai bersama keladi minyak, ubi kayu, pelbagai jenis kerepek, kuih kering dan pisang salai. Tak beli kerana nak habiskan bukan mudah, sebaiknya bahagian pangkal dimakan mentah, bahagian tengah di buat jem, acar serta jelatah dan hujung dibuat pacri atau masak dengan ikan kering masin. Seminggu makan nenas.

0 comments:

Post a Comment